Så hittar studenterna vägen till Karlstads universitet
2008-03-10Förra veckan gick startskottet får årets rekryteringskampanj. Temat är Hitta din väg och universitetet syns på stortavlor, i tidningar, på tv och i radio. Dessutom annonseras utbildningarna både i banners och via sökordsannonsering på nätet. Liksom förra året samordnas särskilda satsningar på olika utbildningar i den centrala kampanjen.
- Vi är väldigt nöjda med förra årets kampanj och arbetssätt. I år har vi gjort den ännu bättre. Bland annat har vi arbetat med att få med studenter för att förmedla närheten och värmen vid Karlstads universitet. Vi har också arbetat med att göra den mer strategiskt rätt och låter de olika medierna docka i varandra, säger Arvid Dahlgren, tillförordnad informationschef.
Förra året ökade kännedomen om Karlstads universitet från 23 till 27 procent bland ungdomar.
- Vi lyckades samordna de centrala insatserna med varje utbildnings behov av marknadsföring på ett bra sätt. Det här arbetssättet börjar fungera nu och vi såg redan förra året att det gav utdelningen, inte minst när det gäller söktrycket till våra nybörjarprogram, säger Arvid Dahlgren. När vi samordnar våra insatser får vi ett större genomslag och en ökad tydlighet.
Precis som ifjol kommer marknadsföringsinsatserna att följas upp med ytterligare annonsering även efter den 15 april. Och liksom i fjol kommer universitet att skicka nyhetsbrev till samliga som sökt Karlstads universitet för att hålla kontakten fram till dess valet slutligen görs i sommar.
- Det är otroligt viktigt att hela tiden bibehålla den relation vi skapar. Vad jag vet är vi det enda lärosäte i Sverige som arbetar på det här sättet och det är ett bra och enkelt sätt att öka kännedomen om Karlstads universitet.