Robyns musikfans under lupp
2021-11-08Vad skapar värde för fans och hur ser deras upplevelse ut i dagens digitala musiksamhälle? Det har forskarna Jenny Karlsson och Jessica Edlom studerat genom att följa fans till den svenska musikartisten Robyn.
Engagemang hos fans är en viktig motor i marknadsföringsarbetet kring artister. Aktiva och medskapande fans eftersträvas, används, spåras och tas för given i jakten på starka musikvarumärken. I detta fokus på digitala medieaktiviteter och digitala spår förbises ofta fansens upplevelser och vad som motiverar deras engagemang.
- Tidigare forskning fokuserar ofta på fanengagemang och digitala spår. Faktorer som motivation, förväntningar, upplevelser och maktstrukturer är exempel på förbisedda områden som påverkar och skapa värde för deras upplevelser, vilket vi fokuserat på i den här studien, säger Jenny Karlsson, lektor i företagsekonomi vid CTF.
Jenny Karlsson har tillsammans med Jessica Edlom följt och studerat fans till artisten Robyn, både online och offline. Studien bidrar bland annat med ökad kunskap om fansens upplevelser, vad som motiverar till att ta del av och samskapa värde på en mycket kommersialiserad och strategiserad musikmarknad.
Läs mer om studien i artikeln "Hang with me – Exploring Fandom, Brandom, and the Experiences and Motivations for Value Co-Creation in a Music Fan Community" som är publicerad i International Journal of Music Business research.