Rekrytering och pengar i fokus vid Krantzbesök
2010-04-19Tobias Krantz vill satsa mer på grundutbildningen. Han menar också att Karlstads universitet har gjort intressanta och lyckade satsningar för att rekrytera studenter till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar. När högskole- och forskningsministern besökte Karlstad den 16 april var detta några av ämnena.
Det var in i det sista osäkert om isländsk vulkanaska skulle stoppa även högskole- och forskningsminister Tobias Krantz och hans besök på Karlstads universitet. Men med tåg istället för flyg anlände ministern tillsammans med sitt följe från utbildningsdepartementet. Väl vid universitetet väntade ett möte med universitetsledningen. Tobias Krantz fick lyssna till hur universitetet arbetar med begreppet "det moderna universitetet"
- Hur använder ni era resurser på bästa sätt? Hur prioriterar ni er verksamhet och hur arbetar ni med profilering? Det är frågor som blir viktiga för alla lärosäten. Man behöver bygga upp en omställningsförmåga och ha mekanismer som gör det möjligt att skjuta till medel till nya och växande områden, säger Tobias Krantz allmänt om lärosätenas situation.
Under besöket presterades också forskningsmiljöerna Centrum för tjänsteforskning, datavetenskap och Paper Surface Center och hur dessa arbetar internationellt, nationellt och regionalt. Jan Håkansson, projektledare för Teknikerjakten, presenterade universitetets arbete med att rekrytera studenter till naturvetenskapliga och tekniska utbildningar.
- Oerhört intressant, sa Tobias Krantz om Teknikerjakten och menade att det var ett bra exempel på hur man kan vända en utveckling där färre har intresserat sig för ämnena.
Besöket avslutades med en frågestund för studenter där ministern inledde med att ge sin syn på "En högskola i världsklass".
- Internationellt sett utsätts näringslivet idag för stor konkurrens. Vi kan då välja att konkurrera med lägre löner eller att dra ner på krav inom exempelvis miljöområdet. Jag tror inte att det är bra alternativ, utan tror att vi ska konkurrera med kunskap.
Därför vill Tobias Krantz se friare akademier, öppna och omvärldsinriktade med starka identiteter. En sådan akademi har lättare att anpassa sig och möta förändringar i omvärlden. För att åstadkomma detta behövs satsningar, bland annat på mer undervisningstid i grundutbildningen och på forskargrupperingar som kan hålla hög internationell klass.
Studenternas frågor kretsade mycket runt ekonomiska förutsättningar - för utbildning, kåren och den enskilde studenten.
När kommer större satsningar till grundutbildningen?
- Jag kan inte lova en "quick fix", utan här krävs långsiktigt arbete. Vi har gett förstärkningar till grundutbildningen med 1 miljard kronor under vår mandatperiod. Men det behövs mer satsningar för att höja kvaliteten. Det menar jag kommer att vara huvudfrågan för mitt område de närmaste åren.
Borde man inte införa riktlinjer för antal undervisningstimmar?
- Jag tror att en höjning av den så kallade studentpengen är den viktigaste frågan. Särskilt humaniora och samhällsvetenskapliga ämnen behöver bättre förutsättningar. Men jag tror inte på centrala regler om antalet timmar. Lärosätena har även möjlighet att själva omfördela medel.
Varför ta bort kårobligatoriet och vad händer med det statliga bidraget till kåren efter år 2011?
- Studentinflytande är viktigt. Men jag tror att det blir bättre om studenter får föreningsfrihet och inte har ett obligatorium. När jag reser runt i landet tycker jag mig se många exempel på nytänk.
- När det gäller statliga medel till kårverksamhet efter 2011 så måste förstås budgetäskanden vägas mot varandra. Dock tycker jag att det är ett viktigt område, även om jag idag inte kan lova hur vi ska upprätthålla nivån.
Studiemedlen har sammantaget höjts med 430 kronor, men bara 63 kronor är studiebidrag och resten möjlighet till mer lånade medel - hur förklarar du det?
- Jag menar att det var bra att lyckas med den här nivåhöjningen under rådande förhållande med en djup ekonomisk kris. Jag tror att studenter genrellt uppskattar nivåhöjningen, snarare än att man har åsikter om vad som blir lån och vad som är bidrag. Självklart kan jag också förstå att man student gärna hade sett en större ökning.