Rekordstor informatörsdag med val i fokus
2006-03-15För ungdomar idag är det lika självklart att konsumera som att andas. Det är ingen skillnad på en akademikers och en neandertalares hjärnkapacitet och medierna blir politikernas slagfält i kampen om väljarna. Informatörsdagen 2006 bjöd på många intressanta diskussioner.
Årets Informatörsdag lockade fler yrkesverksamma än någonsin. Över 80 informatörer och cirka 90 studenter möttes den 9 mars för att delta i en dag för kompetensutveckling och kontaktknytande.
– Vi vill skapa en arena där studerande och yrkesverksamma informatörer kan mötas för att utbyta idéer och erfarenheter, säger Malina Röstlund, ordförande i Inferno, som arrangerade dagen. Jag tycker att vi lyckades.
Under dagen föreläste sju personer som på ett eller annat sätt jobbar med information och kommunikation. Kajsa Rosell, kommunikationsbyrån Dist, talade om kommunikation mot ungdomar.
– Ungdomar är väldigt kräsna, de är uppfödda på reklam vilket leder till att konsumtion för dem är lika självklart som att andas, sa Kajsa Rosell. Detta gör att det är väldigt svårt att kommunicera med målgruppen.
Lena Josefsson, tidigare pressekreterare på regeringskansliet, höll ett resonerande föredrag om vilka som avgör valet. Blir det politikerna, journalisterna eller lobbyisterna? Hon menade att valet 2006 kommer att avgöras av väljarna men slaget om dessa sker i media.
– Medierna har makten över väljarna eftersom de är den enda källan för politisk information till allmänheten, sa hon. Väljarna idag söker inte upp samhällsinformation på samma sätt som förr och därför är det medierna som skapar väljarnas verklighetsuppfattning av de politiska partierna.
Författaren, debattören och retorikexperten Göran Hägg, fortsatte på valspåret.
– Grunden i retorik har alltid varit densamma. Våra hjärnor har varken blivit mindre eller smartare. Principen blir därför densamma oavsett om du försöker övertyga en akademiker eller en neandertalare. Detta är en kunskap som självklart utnyttjas av våra politiker i valkampanjerna.
– Retoriken är som en hammare. Du kan både bygga folkhem med den eller slå den i huvudet på någon.
Informatörsdagen 2006 bjöd också på två prisutdelningar. Priset Effectivare kommunikation, som delas ut av Informatörsnätverket i Värmland, gick till Sunne kommun för projektet HUS, Hållbar hälsa och utveckling i Sunne kommun. Det andra priset –Infernodiplomet – gick till Marija Borenius, Karlstads universitet, för hennes stora engagemang utöver vad plikten kräver.