Rapport från CTF Service Academy
2009-11-30Den 20 november hölls CTF Service Academy. Forskare, politiker och företagsledare delade med sig av insikter och praktiska erfarenheter av hur man arbetar med tjänsteinnovationer. Under dagen fick äldre- och folkhälsominister Maria Larsson (KD) ta emot utmärkelsen "Årets tjänsteinnovationsfrämjare" från Almega.
CTF står för Centrum för tjänsteforskning och är ett forskningscentrum vid Karlstads universitet.
För fjärde året i rad arrangerades CTF Service Academy - ett seminarium där CTF visar upp forskningsresultat och forskningsprojekt för andra forskare, politiker och företagsledare för att dela med sig av sina erfarenheter inom tjänsteområdet. Temat för året var tjänsteinnovationer och seminariet arrangerades i samarbete med Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, samt Esbri, Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning.
- Kunden och medarbetaren är viktiga för affärsutvecklingen i tjänsteföretag. Tjänsteforskningen kan bidra med kunskap om just detta, men den behovsmotiverade tjänsteforskningen är idag rätt osynlig på den forskningspolitiska agendan. Det är viktigt att organisationer som Almega bidrar till att sprida kunskap om företagens forskningsbehov inom de här områdena där CTF är en viktig forskningsmiljö, säger Eva-Karin Anderman, Almega.
Forskningsfronten vid CTF
Flera forskare från CTF gav en kort inblick i sin forskning, bland andra Peter Magnusson som presenterade en studie som visar att den "vanliga användaren" är mer innovativ än utvalda experter när det gäller att ta fram nya tjänster och tjänsteinnovationer. Carolina Camén, doktorand i företagsekonomi, gav en inblick i sitt avhandlingsarbete som handlar om kontraktets roll vid styrandet av tjänster inom kollektivtrafiken. Övriga som medverkade i denna rundtur i CTF:s forskningsverkstad var Per Echeverri, Inger Roos, Bård Tronvoll och Henrietta Huzell.
Tjänsteinnovationer
Professor Tor Wallin Andreassen, BI Norwegian School of Management, presenterade en studie som visar att offentliga tjänster har en lägre grad av kundanpassning och en lägre kundtillfredsställelse än traditionella produkter och tjänster. Framtiden ger en utveckling där kraven på specialanpassade och mer utvecklade offentliga tjänster ökar.
- Den offentliga sektorn är en växande marknad och man måste titta på nya affärsmodeller och nya affärslösningar för att kunna tillgodose kundernas behov, säger Tor Wallin Andreassen.
Årets tjänsteinnovationsfrämjare
Jonas Milton, VD Almega, delade för första gången ut pris till "Årets tjänsteinnovationsfrämjare" och det gick till äldre- och hälsominister Maria Larsson (KD). Motiveringen lyder: "Kund- och medarbetarperspektivet är de viktigaste drivkrafterna för tjänsteinnovationer. Maria Larsson har i sin roll som äldre- och folkhälsominister infört lagen om valfrihetssystem inom äldreomsorg och hemtjänst. På så sätt har hon använt policyverktyget för att öppna upp för kund- och medarbetarperspektivet inom äldreomsorgen och hemtjänst. Genom detta skapas förutsättningar för nya tjänsteinnovationer i framtiden."
- Det är roligt att den här lagen uppmärksammas. Det har nu öppnats upp en ny marknad med stor potential för tjänstesamhällets utveckling. Man behöver bara lyssna av och se vilka behov som finns. Jag vill se en valfrihetsrevolution i landet. Se på äldrevården som en framtidsbransch där det finns stora möjligheter för tjänsteinnovationer, säger Maria Larsson.
CTF Service Academy Award
VD Göran Skarman, Humanik AB, delade för tredje och sista året ut The CTF Service Academy Award, ett stipendium på 10 000 kr till framstående tjänsteforskare vid CTF. Tidigare prisstagare är docent Margareta Friman, föreståndare för SAMOT, (2007) och docent Lars Witell (2008). I år gick priset till docent Per Skålén.
- Jag är väldigt glad över att bli uppmärksammad på det här sättet. Under de senaste åren har jag arbetat hårt med att förstå hur de verktyg som utvecklats inom tjänsteforskningen, till exempel mätning av kundupplevd kvalitet och relationsmarknadsföring, används för att förändra organisationer internt, säger Per Skålén.
I sin forskning har Per Skålén använt perspektiv som kan fånga vilka effekter förändringar i tjänsteföretag får i praktiken.
- Det är viktigt att vi som forskare använder oss av perspektiv som faktisk talar till de som arbetar i tjänsteverksamheter. Risken är annars att vi producerar kunskap som inte är relevant i praktiken. Vår forskning måste tala till de behov som finns. Här tycker jag forskningen på CTF ligger helt rätt, säger Per Skålén.
Per Skålén påpekar även vikten av kombinera den trygga hemmamiljön med internationellt utbyte för att komma framåt med forskningen.
- Mina två post doc- år utomlands, ett vid Stanford University och ett vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors, har varit mycket viktiga för att få ny inspiration och skapa kontakter. Många av de artiklar jag skrivit har jag skrivit tillsammans med forskare som jag träffat under min post doc-tid, säger Per Skålén.
CTF Service Academy 2009 ägde rum på Näringslivets hus i Stockholm och övriga medverkande var professor Bernd Stauss, Catholic University Eichsaett-Ingolstadt, Tyskland, Alf Göransson VD och koncernchef för Securitas AB samt Eva Nygren, VD för Sweco Sverige.