Pris till examensarbete om digitala läromedel i matematik
2023-10-18Nationellt centrum för matematikutbildning delar årligen ut Göran Emanuelsson priset till bästa examensarbete inom grundlärar- & ämneslärarutbildningen i Sverige. I år vann Jennifer Downing, student vid Karlstads universitet med sitt examensarbete om elevers upplevelse av att ha digitala läroböcker i matematikundervisningen.
– Jag är givetvis glad över att ha vunnit eftersom jag lagt ner både själ och hjärta i arbetet. Men det bästa med utmärkelsen är att den uppmärksammar att elever faktiskt har många bra reflektioner om sitt läromedel och att de förtjänar att ha inflytande på sin undervisning på ett sätt som forskning kanske inte gett dem hittills.
Jennifer Downing konstaterar att eleverna i studien tyckte att det fanns flera positiva saker med digitala läroböcker, till exempel möjligheter att förklara matematik på flera olika sätt och att kunna få återkoppling genom verktyget.
Elevernas egna upplevelser i fokus
Eleverna såg också flera problem med digitala läroböcker. Bland annat att upplevdes det som ett problem att de inte skrev för hand och att sättet att mata in svar på uppgifter inte fungerade något vidare. Dessutom fanns risken att distraheras av något annat på datorn.
– Dessa och andra aspekter behöver lärare ha i åtanke när det gäller val av läromedel i matematik eftersom det inte bara är att byta ut den tryckta läroboken mot en digital, menar Jennifer.
– Det är elevernas upplevelse som vunnit en plattform, tänker jag, eftersom jag fått presentera mitt arbete för matematiklärarutbildare på LUMA-konferensen häromveckan och så småningom kommer en artikel i tidskriften Nämnaren som förhoppningsvis blir läst av många verksamma matematiklärare.
Läs Jennifer Downings uppsats Att räkna med datorn – en fokusgruppstudie om elevers upplevelse av digitala läroböcker i matematikundervisningen