Potential i student- och lärarsamarbeten över gränsen
2011-11-18Nära 400 studenter och 150 lärare har rest över gränsen mellan Sverige och Norge i olika Uniska-aktiviteter de senaste tre åren. Nu summeras resultaten, utmaningarna rannsakas och potentialen för framtida gränsöverskridande aktiviteter lyfts fram i en konferens på Karlstads universitet.
Uniska är en universitetsallians i inre Skandinavien format av sju lärosäten, där Karlstads universitet och Högskolan Dalarna ingår på svensk sida, medan Högskolan i Oslo och Akershus, Högskolan i Gjövik, Högskolan i Hedmark, Högskolan i Lillehammer och Högskolan i Östfold ingår på den norska sidan.
Lärosätena är en betydande kunskapsresurs i regionen med spetskompetens inom många områden och avancerade laboratorier som kan utnyttjas i tillväxtarbetet. Sammantaget har lärosätena över 63 000 studenter och 3 000 anställda.
En drivklaft för regionen
- Målsättningen med alliansen är att stärka och förtydliga lärosätenas roll som drivkraft i och samarbetspartners i den regionala utvecklingen i området inre Skandinavien för att möta regionens behov av utbildning, kompetensutveckling, forskning och utveckling, säger Viveca Sigurdson, projektledare för Uniska.
Nu när det treåriga projektet med Uniska-universitetet går in i sin slutfas samlas representanter från studenter, akademi, näringsliv och offentlig sektor för att dela erfarenheter och lärdomar och diskutera prioriteringar och potential för en fortsättning. Om ett par veckor träffas styrgruppen för en fortsatt diskussion om alliansens framtid. Det finns ett tydlig vilja bland konferensens deltagare att bygga vidare på de lärdomar som gjorts och fortsätta utveckla de framgångsrika steg som tagits. Potentialen finns där.
Många goda erfarenheter
Att skapa bra nätverk och samarbeten med näringslivet, till exempel gemensamma forskningsprojekt, är ett av projektets delprojekt. Under konferensen hörs också flera positiva röster från näringslivet. Uniska har till exempel genom tävlingen 24-timmar samarbetat med Norges Olympiske Museum i Lillehammer, som fått stor hjälp i arbetet att utveckla muséet. Att det också var givande för studenterna som deltog i tävlingen bekräftas av ett par deltagare som glatt berättar att det var bland det bästa de nånsin gjort.
Även klustret Stål och Verkstad som har sina lokaler på Karlstads universitet har varit involverade i en 24-timmarstävling, men också andra aktiviteter:
- Mitt budskap är att Uniska är viktigt för industrin, säger Per Eiritz från Stål och Verkstad.
Samarbeten med småföretagare en komplex uppgift
Det kan dock vara en komplicerad uppgift att få akademi och företagare att hitta vägar att samverka. Universitetets vardag skiljer sig markant från den verklighet som små- och medelstora företag lever i.
- De stora företagen har oftast egna forskningsresurser och tiden. De små lever i en helt annorlunda värld med kostnadstryck och tidspress, vilket gör att man inte har de resurserna, säger JanErik Odhe, vd för klustret Ståhl och Verkstad.
Jan Håkanson, administrativ chef för Fakulteten för teknik- och naturvetenskap vid Karlstads universitetet och delprojektansvarig för Samverkan med små och medelstora företag inom industri-, design- och teknikområdena, instämmer.
- Det var tydligt att vi måste lära oss mycket mer av varandra, hur vi fungerar i vardagen, och därifrån finna ett sätt att samarbeta.
Korta utbyten ger stort värde
Agneta Danielsson, universitetsadjunkt på avdelningen för omvårdnad på Karlstads universitet har varit involverad i delprojektet Studentsamverkan och lärarutbyte över gränsen.
- Många av våra studenter är lite äldre och har familj, vilket gör det omöjligt med längre vistelser i grannlandet. Vår erfarenhet är dock att korta utbyten över gränsen också är väldigt värdefulla. Här krävs en anpassning till verkligheten, säger Agneta Danielsson.
Släpp in norska lärosäten i svenska systemet
Gästföreläsare är Svante Karlsson, filosofie doktor i kulturgeografi vid Umeå universitet. Han lägger fram en egen idé hur man skulle kunna öppna upp för fler att studera på andra sidan gränsen och därmed ge möjligheten till internationell kompetensutveckling:
- Tänk om det gick att söka till norska lärosäten i det svenska systemet? Och tvärtom. Det skulle vara fantastiskt.