Pojkar uppmärksammas mest
2004-04-23Med videoinspelade situationer från ett daghems vardag blir det tydligt. Trots förskollärarnas tappra försök att behandla flickor och pojkar lika är skillnaderna ofta stora. Inför en välfylld Aula Magna talade Kajsa Svaleryd, projektledare vid Gävle kommun, om problemen i onsdags.
Under rubriken "genusperspektiv i pedagogiken" var dagen startskottet för en seminarieserie om mångfald och jämställdhet vid Karlstads universitet. Först ut var Kajsa Svaleryd som själv arbetat 14 år som förskollärare och är författare på området.
- När jag filmades i mitt arbete på dagis blev jag klart förvånad över resultatet. Man tror gärna att man gör rätt, men när filmen spelas upp syns tydligt hur en skillnad görs mellan könen. Först försökte jag hitta bortförklaringar och blev ganska irriterad när folk påpekade hur jag ägnade pojkarna mer uppmärksamhet, berättar Kajsa Svaleryd.
Men det är en svår uppgift. Enligt Kajsa Svaleryd måste varje enskild person arbeta med sig själv för att komma till insikt med på vilket sätt man behandlar könen olika.
I videoinslagen som visades märks hur pojkarna får mer hjälp och uppmärksamhet. Det medan flickorna har fått lära sig att ta hand om sig själva i en större utsträckning.
- Det handlar mycket om att vi tillåter det vara så, säger hon.
Orsakerna tror hon ligger djupt rotade i oss och hon visar flera exempel på hur samhällets syn utgår ifrån mannen. Ett i raden av sådana är skylten vid våra övergångsställen i trafiken.
Publiken fick sedan i uppgift att spalta upp sina föreställningar om hur flickor och pojkar är. Ord som skvallrig och fnittrig tillskrevs flickorna medan pojkarna beskrevs som stökiga och barnsliga. Poängen som Kajsa Svaleryd ville komma åt är att om man tänker efter så kan faktiskt samtliga beskrivningar stämma in på båda könen.
Föreläsningen arrangerades av Institutionen för utbildningsvetenskap vid Karlstads universitet. Inbjudna var studenter på lärarutbildningen, VFU-handledare och universitetets personal. Kajsa Svaleryd arbetar vid Jämrum som är ett regionalt jämställdhetscentrum för pedagoger i Gävleborgs län. Läs mer om Jämrum