Personliga möten viktiga inför studieval
2005-03-11Den 15 och 16 mars kommer cirka 2 800 gymnasieelever i årskurs tre hit för att få information om vad Karlstads universitet har att erbjuda, säger Kristina Fransson på rekryteringsenheten.
Dessutom pågår gymnasieresorna för fullt. Karlstads universitet besöker under februari till i början av april bortåt 40 gymnasieskolor, främst i Västra Götaland, men även i Närke, Dalarna och Östergötland.
- Ofta handlar det om att vi är inbjudna att medverka på en utbildningsdag på skolan, men det händer också att vi bjuder vi in oss själva. Det är främst våra studentambassadörer som reser.En ambassadör är en student som vill berätta för andra om hur det är att läsa här på universitetet, berättar Kristina Fransson.
Kan fråga webben
Ambassadörerna har fått utbildning om Karlstads universitet och får ersättning för sitt arbete. Det finns ett 40-tal ambassadörer vid universitetet, och de representerar hela lärosätet, inte bara den utbildning de själva läser. På vissa resor medverkar även universitetets studievägledare.
- Vi vet att det personliga mötet är viktigt. Därför satsar vi mycket på ambassadörerna och de här resorna. Två av våra duktiga ambassadörer besvarar också frågor från blivande studenter genom en frågelåda på webben.
För en tid sedan var universitetet med på en stor utbildningsmässa i Oslo. Mässan hade 28 300 besökare. Det är andra året i rad som universitet medverkat på den mässan och arrangemanget är en del av en treårig satsning som Karlstads universitet gör för att öka antalet norska studenter. I år har universitetet även gjort en extra marknadsföringssatsning på 50 gymnasieskolor i Osloområdet, med stöd av Region Värmland och Länsstyrelsen i Värmland.
- Oslo är vårt närmaste storstadsområde och vi borde ha chans att öka antalet studenter därifrån, säger Kristina Fransson. De norska studenter som vi har trivs mycket bra här och de hjälper oss att förmedla information i mötet med de norska ungdomarna.
Total upplaga på 83 000 ex
Utbildningskatalogen är universitetets mest betydelsefulla rekryteringsprodukt. Därför är det viktigt att den sprids. Just nu skickas katalogen hem till ungefär 4 000 personer runt om i landet. De som får katalogen är de som personal och ambassadörer träffade på mässorna i Göteborg och Stockholm i november och de som besökte universitetets monter på Arvikafestivalen och SM i Friidrott i somras.
Nytt för i år är att Informationsavdelningen och rekryteringsenheten fått rektors uppdrag att göra riktade insatser för universitetets naturvetenskapliga och tekniska utbildningar. Det kommer därför att bli en kampanj nu i vår för att öka intresset för Karlstads civilingenjörsutbildningar. Den kampanjen heter Lägg världen för dina fötter, och kommer även att ge extra draghjälp till högskoleingenjörsprogrammen.
- Vi kommer även att göra en marknadsföringsinsats för lärarutbildningens naturvetenskapliga och tekniska inriktningar.
Teknikelever på besök
Just inom NT-sektorn jobbar rekryteringsenheten, via projektet Teknikerjakten, med flera aktiviteter.
- Ungefär 100 teknikelever i årskurs tre från Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad har precis varit hos oss, en vecka var. Det är andra året vi genomför det arrangemanget, och syftet är naturligtvis att visa eleverna och deras lärare vilka intressanta utbildningar vi har att erbjuda.
Nytt för i år blir att studievägledningen kommer att hålla lördagsöppet för drop-in studievägledning lördagen den 19 mars. Då kan även nyfikna blivande studenter få en guidad rundtur på universitetet av studentambassadörerna. Det kommer även att bli lite aktiviteter nere på stan, troligtvis den 2 april, allt för att öka allmänhetens kännedom om att det är dags att söka till höstens utbildningar. Den 15 april är det sista ansökningsdag.