Patientens tillfredsställelse med vården
2012-03-27Fyra personrelaterade förutsättningar avgör hur nöjda patienter är med vården visar en ny avhandling vid Karlstads universitet. Avgörande är patientens önskan att bli frisk, att bli bemött professionellt som en unik person, patientens perspektiv på livet samt en balans mellan behoven att få vara privat och social.
Vigdis Abrahamsen Grøndahl är anställd på Høgskolen i Østfold, men har varit doktorand vid Avdelningen för omvårdnad på Karlstads universitet. Karlstads universitet har ett omfattande samarbete med norska lärosäten som inte kan ha egna doktorander eftersom de inte har universitetsstatus.
- Det har varit kjempefint att vara doktorand vid Karlstads universitet, säger Vigdis Abrahamsen Grøndahl, nybliven doktor i omvårdnad. Min arbetsgivare vid Høgskolen i Østfold har anpassat mitt arbete till forskarutbildningen vid Karlstads universitet. På Karlstads universitet har jag under doktorandåren haft min egen mentor, som har visat mej runt, hjälpt mej i olika frågor och tagit väl hand om mej när jag varit i Karlstad. Både doktorander, forskarkollegiet och inte minst mina handledare har varit mycket inkluderande och tillmötesgående.
Patienters erfarenhet av och tillfredsställelse med vårdens kvalitet
Det är teoretiska och metodologiska utmaningar med att mäta vårdkvalitet och patienters tillfredsställese med vården. Vigdis Abrahamsen Grøndahls avhandling grundar sig på ett teoretiskt ramverk och en teoretisk modell om vårdkvalitet. Det överordnade syftet var att beskriva och utforska sammanhangen mellan objektiva vårdförhållanden, personrelaterade förhållanden, patienters erfarenheter av vårdkvalitet och patienters tillfredsställelse med vården.
Vad avgör patientens upplevelse?
- Patienternas upplevelser i studien varierar från låg tillfredsställelse till hög, säger Vigdis Abrahamsen Grøndahl. Störst inverkan på patienternas upplevelser hade faktorer relaterade till patienten själv. Studien visar att fyra personrelaterade förutsättningar avgör hur nöjda patienter är med vården. Avgörande är patientens önskan att återvinna sin hälsa, att bli bemött professionellt som en unik person, patientens perspektiv på livet samt en balans mellan behoven att få vara privat och social.
Slutsatser
Studien visar att patienters erfarenhet av vårdkvalitet och patienters tillfredsställelse med vården är två skilda saker.
- Personrelaterade förhållanden verkar vara det som avgör patienters upplevelse av vårdkvalitet och patienters tillfredsställelse med vården, säger Vigdis Abrahamsen Grøndahl. Sjuksköterskor bör vara medveten om dessa förhållanden i vård och planering så att vården blir mera personfokuserad.

