På väg till Silverstone
2008-07-08Det har inte varit smärtfritt men nu är målet nära. På torsdag börjar tävlingsmomenten på klassiska Silverstone-banan och det är nu det ska visa sig om bilen håller.
- Så otroligt hårt jobb av alla och nu börjar vi närma oss. Det här är det roligaste jag någonsin gjort, säger läraradjunkt och "idékläckare" Göran Karlsson på väg till England med Clear River Racing-teamet.
Bara dagar kvar till det stora elddopet och det var fortfarande inte klart att allt skulle kunna vara i topptrim i tid. Teamet på 30-talet personer har jobbat dag och natt den senaste tiden får att få färdigt den bil som är projektets huvudrollsinnehavare. Men nu är i alla fall teamet från Karlstads universitet på väg att fullfölja det som från början bara var en tokig idé.
Karossen skulle enligt plan ha kommit i slutet av maj. Men så blev det inte riktigt. Inte mycket har egentligen följt ursprungsplanen helt. Så sent som fredagen innan avresan kom till slut karossen till bilen och då var den inte ens färdiglackerat. Trimning för att få de två Yamaha R6-motorerna i topptrim har pågått ända in i slutminuterna och första riktiga träningsåket gjordes så sent som kvällen innan avresa. Ändå är teamet vid gott mod.
- KTH monterade ihop sin bil första gången där borta på Silverstone förra året, berättar Joakim Bengtsson.
Han är en av fyra förare och berättar detta som ett exempel på att det ofta kan ordna upp sig just i sluttampen.
Klara alla testen
I teamet Clear River Racing ingår förutom fyra förare, tre projektledare i Hélen Styffe, Patrik Larsson och Peter Johansson. och en mängd delprojektledare. De flesta i teamet har gått maskiningenjörprogrammet. Men Innovations- & designprogrammet, Civilingenjörprogrammet, Elektroingenjörer är också starkt representerade. Clear River Racing har hela tiden arbetat mot att uppfylla önskemålen som projektsamordnaren la upp. Målet är inte i första hand att ha en bil som är snabbast, bäst och vackrast, även om det är önskvärt. Istället handlar det om att klara av alla momenten i tävlingen Formula Student 2008. Och det kan vara nog så svårt.
Formula Student är en tävling som går i flera steg 10-13 juli på Silverstone. Tävlingen är en ingenjörstävling där det handlar om mer än att åka fort med sin bil. Momenten är bland annat att presentera projektet, bromstest, accelerationstest, teamet lämnar in en konstruktionsrapport och på söndagen körs ett längre lopp på strax över två mil.
- Det längre loppet kommer att gå på delar av Silverstonebanan och just detta uthållighetstest brukar vara utslagsgivande. Det brukar vara många team som inte klarar uthållighetstestet på bilen. Exempelvis klarade Chalmers det för första gången så sent som förra året, på deras femte försök, säger Joakim Bengtsson.
Lång startsträcka på projektet
Projektets samordnare och den man som fick idén är Göran Karlsson, läraradjunkt på Maskin- och materialteknik.
- Ibland får man en tokig idé i skallen. Men sen efter ett tag inser man kanske att den där idén inte var så tokig i alla fall. För cirka två år sedan hade jag så småningom en hyfsad projektplan och för ungefär ett år sen var vi igång på riktigt. Det här projektet visade sig bli en riktig magnet som lockar till sig studenter, berättar Göran Karlsson.
Nästan direkt när projektet drog igång anslöt sig 27 studenter som ville vara med i projektet. 25 personer som ingår i teamet åker till Silverstone från Karlstad, därav finns några med från nästa års projektgrupp. För en fortsättning lär det bli. 8 mil nordväst om London, mellan London och Coventry, vid den klassiska racingbanan Silverstone kommer de nu att tillbringa nästan en vecka i de tre 10-manna tält som teamet beställt.
Några fakta:
Tävlingsmoment: Bromstest, accelerationstest, säkerhetstest, en presentation på tio minuter av projektet, design, kostnadsrapport där bilen ej får kosta mer än 25 000 dollar, inlämning av konstruktionsrapport. I momenten ingår också att försöka sälja en fiktiv produktion av 1 000 bilar om året.
Motor: Två motorcykelmotorer Yamaha R6. En motor åt gången används och den andra är med i reserv.
Vikt: 250-300 kg.
Bränsle: Etanol.
Accelaration: O till 100 km/h på 4 sekunder.
Kaross: Karossen är av Biohybridkomposit-modell vilket innebär mer slagtåligt material än kolfiber men ändå lika lätt.
Clear River Racing: Teamet består av cirka 30 personer i olika ansvarsområden. Se hemsidan.
Så här ser schemat ut för Clear River Racing borta på Silverstone.