På spaning efter framtidens förpackningar
2008-12-01Världsledande designbyråer, forskare och företag delade med sig av erfarenheter och trender under Pacsem-dagarna. Ett inslag handlade om förpackningar som lagar sig själva.
"Destination framtiden" var rubriken som samlade runt 200 deltagare till årets Pacsem- konferens på Karlstads universitet. Syftet var att spegla trender och utveckling inom förpackningsbranschen och titta på vad som finns runt hörnet. Bland andra gästföreläsare fanns Carl Jan Granqvist som berättade om idrottsmat i ny förpackning och om hur det är att använda sig själv som varumärke. Arrangören The Packaging Arena är mycket nöjd med årets konferens.
- Det har varit intressant att se hur användarperspektivet parallellt med en hållbar utveckling varit återkommande teman i alla presentationer, säger Per Branzén, vd på The Packaging Arena. Det visar på hur forskning och företagande har ett gemensamt konsumentdrivet perspektiv vilket är betydelsefullt för utveckling och samverkan.
Förnyelsebara förpackningar
Att framtidens förpackningar är en del av varumärkesupplevelsen var också en återkommande ståndpunkt. Men hur går förpackningsutvecklingen i linje med ett resurssnålt samhälle och en hållbar framtid?
- En av flera spännade delar inom vår forskning handlar om hur vi kan förbättra prestationen hos förpackningsmaterialet. Målet är att skapa en råvarubas med förnyelsebara förpackningar. Vi vill få en energisnålare tillverkning och smartare förpackningar, säger Lars Järnström professor i kemiteknik vid Karlstads universitet.
Inom nätverket Sustainpack gör man olika tester som bland annat handlar om att använda mikrokapslar, kapslar som läker förpackningen så att den lagar lagar sig själv om den får sprickbildningar.
- Den utvecklingen innebär en säkrare tillvaro för till exempel köttfärs under transporterna vilket också kommer att minska spillet av livsmedel.
Förpackningars påverkan för att reducera spill är något som forskarna Martin Löfgren och Helen Williams, Karlstads universitet, intresserat sig för.
- En engelsk studie som kom i våras visar att brittiska konsumenter slänger en tredjedel av all mat. Hela 80 procent av det är ätbart. Det är viktigt att försöka bidra till ökad helhetssyn och studera förpackning tillsammans med innehållet, om vi ska kunna spara på jordens resurser, säger Helen Williams. Tidigare har mycket miljöfokus lagts på själva förpackningen utan att se till alla de funktioner en förpackning har.
I den bästa av världar har vi förpackningar vars material ger mindre påverkan på miljön och som samtidigt ger mindre matspill för oss konsumenter.
Förpackningar kommunicerar
Förpackningar skapar förväntningar hos kunder. Mikaela Dyhlén, omvärldsanalytiker på BVD design- och varumärkesbyrå, pratade om hur viktig kundorienteringen är när förpackningar designas. För att få insikter om konsumenten behöver man jobba med omvärldsanalys och observationer.
- Förpackningen är varumärkets främsta ambassadör, vilket handlar om en helhetsupplevelse för kunden, säger Mikaela Dyhlén. Vi påverkas av hur förpackningar kommunicerar med oss när vi gör vårt val. Kommunikationen handlar om såväl de tekniska aspekterna (hygien, återförslutning med mera), som miljömässiga och ergonomiska delar. Tillsammans med design styr det i slutänden kundens förtroende och val.
Hos Ikea utgör förpackningen en viktig del i varumärkesbyggandet.
- Våra platta, smarta förpackningar har länge varit en tydlig identitet för oss. Vi strävar hela tiden efter att göra det enklare för våra kunder och oss själva och samtidigt spara både miljö och pengar, säger Cecilia Johansson, ansvarig för förpackningskoncept på Ikea. Bara genom att göra en av våra byråer, "Helmer", monterbar och hitta en mindre förpackningslösning, kunde vi spara 642 ton koldioxid.