Över tre miljoner till forskning vid Karlstads universitet
2007-12-20Är det personliga mötet alltid bäst när det kommer till kundrelationer? Eller finns det tekniska lösningar som är bättre?
Karlstadsforskarna Annika Åberg och Patrik Larsson har fått drygt tre miljoner från KK-stiftelsen för att forska kring detta.
Annika Åberg och Patrik Larsson är båda anställda av CTF, Centrum för Tjänsteforskning vid Karlstads universitet. I somras sökte forskarna genom KK-stiftelsen pengar till sitt forskningsprojekt och under torsdagen fick de alltså det glädjande beskedet att man blivit beviljade drygt 3,3 miljoner kronor.
- Helt fantastiskt. Det ska bli riktigt spännande att få starta detta forskningsprojekt, säger Annika Åberg.
Forskningsprojektet går ut på att utveckla arbetssätt och modeller för att organisera olika typer av tjänstemöten.
- Vi ska titta på när det fungerar bäst med personliga möten, kontra mer tekniska lösningar när det gäller kundrelationer, förklarar Patrik Larsson som får god hjälp i projektet av näringslivet. Detta i form av Westra Wermlands Sparbank och Länsförsäkringar. Två organisationer som sätter det personliga mötet i fokus, men är nyfikna på vad den tekniska utvecklingen har att ge i form av ökad service för sina kunder.
- Vi kommer alltid att prioritera det personliga mötet med våra kunder, men för att utveckla vår service är det jätteintressant att se vad denna forskning kommer fram till, säger Öivind Neiman, vd för Westra Wermlands Sparbank.
Projektet kommer att fortgå under tre år och Annika Åberg har målet klart för sig.
- Vi ska inte bara få fram en massa teorier, utan vi ska verkligen veta hur och när olika typer av mötesformer fungerar bäst och vilken kundnytta man som organisation och företag kan få ut av olika mötesformer.