Operasångare, lärare och tonsättare får nyinrättad professur
2021-11-22Carl Unander-Scharin har en gedigen utbildning bakom sig och har många järn i elden till vardags. Parallellt med att han är tonsättare är han verksam som sånglärare, ämnesföreträdare för klassisk sång och forskare vid Musikhögskolan Ingesund. Numera kan han också titulera sig som professor i musikalisk gestaltning med inriktning klassisk sång - en nyinrättad professur vid Musikhögskolan Ingesund som är en del av Karlstads universitet.
Carl Unander-Scharin kom till Musikhögskolan Ingesund redan 2014 som gästprofessor. Han har sedan även verkat som adjungerad professor vid lärosätet och sen 1 september är han anställd som professor musikalisk gestaltning med inriktning klassisk sång.
Carl Unander-Scharin gjorde sin grundutbildning vid Musikhögskolan i Stockholm och på Operahögskolan i samma stad och därifrån har han en körpedagogexamen, samt kyrkomusiker- och musikdirektörsexamen. Därefter blev det ytterligare fyra års studier vid Operahögskolan i Stockholm. I ett senare skede, disputerade Carl vid KTH i Stockholm - på en avhandling som kretsar kring operasångares interaktion med nyskapade digitala musikinstrument - kallad "Extending Opera".
- Under åren vid Operahögskolan studerade jag även elektroakustisk musik vid Elektronmusikstudion, EMS i Stockholm. Jag var medlem i både Radiokören och Eric Ericsons Kammarkör under den här tiden och jag studerade orgel för Hans Fagius, dirigering för Eric Ericson, Gustaf Sjökvist och Jorma Panula, sång för Solwig Grippe, Hans Gertz, Nicolai Gedda, Erik Saedén och Gösta Winbergh.
Lång karriär med scenen som arbetsplats
Efter sin utbildning har Carl Unander-Scharin varit verksam på en rad kända scener som operasångare. Blanda annat vid Folkoperan, Kungliga Operan och Drottningholms Slottsteater där han gjort roller som Don Ottavio (Mozarts "Don Giovanni"), Remendado (Bizets "Carmen"), Han (debut tillsammans med Nina Stemme som kärleksparet i Ingvar Lidholms "Ett Drömspel"), Nemorino (Donizettis "Kärleksdrycken"), Tamino (Mozarts ”Trollflöjten”), Almaviva (Rossinis ”Barberaren i Sevilla), Raoul de Gardefeu (Offenbachs ”Pariserliv”), och Fiskaren (Stravinskijs ”Näktergalen”). Säsongen 2009 sjöng han rollen Nadir i Bizets "Pärlfiskarna" vid den prisade uppsättningen vid Folkoperan, och säsongen 2014 rollen som Faust i Lili Boulangers "Faust et Helène" vid Malmö Opera. Han har också medverkat som solist i drygt 40 operor och på 16 CD-inspelningar och gjort många uppmärksammade inhopp med kort varsel - som till exempel rollen som Cheftekniker 1 i Karl-Birger Blomdahls "Aniara" - en roll som Carl lärde sig på en dag för ett inhopp på Malmö Opera.
- Jag framträder regelbundet i höga tenorpartier såsom Bachs Evangelistpartier, Rossinis ”Stabat Mater” och ”Petite Messe Solenelle”, Händels ”Messias”, Haydns ”Skapelsen” - liksom i en rad konserter med mer populär repertoar.
Parallellt med sången, är Carl Unander-Scharin verksam som tonsättare. Han har huvudsakligen komponerat verk med vokala inslag - ofta i en elektroakustisk kontext. Bland annat har 12 operor som han komponerat på beställning av etablerade scener som Kungliga Operan, GöteborgsOperan, NorrlandsOperan, Berwaldhallen och Kroatiska Nationaloperan. Carls kompositioner har uppmärksammats såväl nationellt och internationellt. Han har också mottagit en lång rad priser och stipendier och är sedan 2015 ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.
Andning och frasering – a och o i sångundervisning
När Carl Unander-Scharin inte sjunger själv eller tonsätter delar han med sig av sina sångkunskaper till studenter vid Musikhögskolan Ingesund. Sprungen ur landets starka körliv i kombination med tidiga studier i professionell operateknik hos Nicolai Gedda, Erik Saedén, Hans Gertz, Gösta Winbergh och Solwig Grippe har han stor kännedom om röstens resurser och hur man använder dem på bästa sätt. Hans utgångspunkt i sina sånglektioner är alltid studentens aktuella röstliga status, hens förberedelser, samt önskemål om repertoar.
- Utifrån detta utformar jag varje sånglektion unikt och ger studenten övningar och etyder som ringar in de aktuella utmaningar som hen står inför i sitt eget sjungande. Ett av mina mantran är att andningsteknik är av absoluta vikt för en bra sångteknik, så jag ägnar en del av varje sånglektion åt att belysa medvetenheten om god andning – en teknik som jag arbetat fram i skärningspunkten mellan den indiska yoga-traditionen (Pranayama) och övningar utvecklade av den brittiska sångpedagogen Anna Sims. Jag ger studenten insikter i hur och varför jag utformar de övningar jag föreslår, och vad de långsiktiga målen med det vokala arbetet är och kan vara. Jag hjälper också studenten att välja repertoar utifrån långsiktiga strategier – så att hen på sikt ska bli en bra och så komplett sångare som det är möjligt i varje individuellt fall.
Forskningsstudier med interaktiva verktyg och elektronik
Carl Unander-Scharin disputerade vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, 2015 med sin avhandling ”Extending Opera - Artist-led Explorations in Operatic Practice through Interactivity and Electronics”. Den handlar om ett arbete kring att öka operasångares medvetenhet samt deras inflytande över ackompanjemang och ökad vokal uttrycksförmåga.
- För att få svar på dessa fråga öppnade jag ett nytt designutrymme, Extending Opera, som består av interaktiva konstnärsstyrda verktyg som ska användas på scenen. Forskningen har sin metodologiska förankring i Research through Design (RtD) och Research through the Arts (RttA). Denna speciella metod kallar jag "research-through-the-art-form-opera" – eftersom jag arbetat inom operans sfärer och traditioner, och utforskat dess gränser genom att designa, forska och skapa genom dess egen konstnärliga uttrycksmedel.
Vidare har Carl Unander-Scharin tillsammans med Åsa Unander-Scharin under många år tagit fram unika mekatroniska instrument för förnyelse av sång- och dansformer och arbetat med att etablera mer interaktiva komponenter mellan sångare/dansare, musik och helhetsupplevelse. Även teknik till hjälp för sångares egen vidare skolning och utveckling ingår i konceptet som samlats under begreppen Extended Opera respektive Opera Mecatronica.
Med sin anställning som professor i musikalisk gestaltning med inriktning klassisk sång tar Carl Unander-Scharin musikhögskolans utbildningar vidare i utveckling och på sikt kanske också i en masterexamen för musikerstudenter som lärosätet ansökt om och väntar besked om innan årsskiftet.
27 januari 2022 deltar Carl Unander Scharin i Digital kulturmorgon som arrangeras av Kultur på Kau.
Carl Unander Scharin installeras vid Akademisk högtid, Karlstads universitet 2022.