Ökat behov av flexibilitet
2008-05-29- Ökad konkurrens, privata utbildningsaktörer, hög rörlighet i samhället och ökat behov av flexibilitet är några av utmaningarna som möter högre utbildning, säger professor Yngve Nordkvelle, forskare i mediepedagogik på Högskolan i Lillehammer.
Yngve Nordkvelle var en av de uppskattade föreläsarna på inspirationsdagen för distanslärare vid Karlstads universitet. Han talade bland annat om utbildningstrender.
- Skillnaderna mellan campus och distansutbildning kommer att försvinna och flexibel utbildning kommer att få bättre rykte. Dessutom börjar fler medier att användas för kommunikation och undervisning, bland annat mobiltelefoner och olika typer av mediespelare.
- Idag har vi nya uttrycksformer. Vi chattar, bloggar och nätdejtar. Det speglas också i utbildningarna. Dagens studenter kräver blandade undervisningsformer. De har andra lärstilar idag. Vi ser också att antalet kvinnor, vuxna och invandrare som studerar ökar, säger Yngve Nordkvelle.
En viktig framtidsfråga
Var femte student vid Karlstads universitet läser på distans. Det är en växande skara som går en utbildning som på något sätt är flexibel. Men för universitetet gäller det att inte slå sig till ro utan ständigt arbeta med utveckling. Det kan handla om både pedagogik och teknik.
- Vi går mot ett nytt sätt att se på studier. Vi måste fundera på hur vi ska förhålla oss till kraven på ökad flexibilitet. Kanske måste vi tänka om? Det är en oerhört viktig framtidsfråga. Syftet med en sådan här dag är att byta erfarenheter samt få ny kunskap och inspiration, säger Lennart Jansson, utbildnings- och forskningssamordnare för Lärarutbildningen vid Karlstads universitet.
Undervisningsmaterial från UR
Deltagarna fick också tips från Universitetsbibliotekets Lärstöd och från Utbildningsradion, UR, om hur man kan använda medier i undervisningen. Karlstads universitet har tecknat ett avtal med UR så det är fritt fram för alla lärarna att använda deras material i undervisningen. Dagen avslutades med praktiskt arbete där alla intresserade fick möjlighet att testa nya tekniker och diskutera nya idéer. Kanske det skulle fungera med en studiegrupp på Facebook?
Här kan du ta del av UR:s material för undervisning.