Obehöriga lärare utbildas i nytt projekt
2002-01-17Nu ska Karlstads universitet hjälpa obehöriga lärare att bli behöriga. Som ett av sex lärosäten har vi fått i uppdrag av regeringen att ge 4000 obehöriga lärare möjlighet till fullständig examen. Med start vårterminen 2002 planeras regelbundna intag fram till år 2005.
Mer än 20% av alla lärare i grund- och gymnasieskolan saknar idag en lärarexamen. Genom det så kallade SÄL-projektet vill regeringen drastiskt minska antalet obehöriga lärare i grund- och gymnasieskolan. SÄL-projektet står för särskild utbildning. Kurser kommer främst att erbjudas obehöriga lärare som vill komplettera till fullständig lärarexamen, med utgångspunkt från de akademiska studier de tidigare har bedrivit. Det ska högst krävas ytterligare 60 poäng till examen. Studierna sker på distans och bedrivs på minst halvfart, vilket innebär att hemkommunen ska garantera de studerande en halvtidstjänst under utbildningstiden. Att kommunerna ger bra villkor för intresserade lärare tror Lennart Jansson, projektledare för SÄL vid Karlstads universitet, är en förutsättning.
– Om det här ska ros i land måste kommunerna dra sitt strå till stacken, säger Lennart Jansson. Det här är ju en möjlighet att få höjd utbildningskvalité och på sikt också en rekryteringsfråga. Skolan lägger grunden för det goda samhället och är därmed en av de viktigaste institutionerna vi har.
Bakom projektet står Utbildningsdepartementet, Svenska kommunförbundet, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund, där Svenska Kommunförbundet har den samordnande rollen gentemot Skolverket och de sex lärosäten som ska bedriva undervisning. Satsningen är en fortsättning på ett mindre SÄL-projekt som 1999-2001 vidareutbildar 200 lärare. Parallellt kommer även KUT, Kompletterande lärarutbildning, att löpa, med drygt 300 studerande.
Att planera och genomföra utbildningen av 4000 obehöriga lärare sker i samarbete mellan Karlstads universitet, Göteborgs universitet, Lärarhögskolan i Stockholm, Malmö Högskola, Högskolan i Jönköping samt Umeå universitet. Lennart Jansson betonar här vikten av att hitta bra bedömningsgrunder för antagning som gäller för alla lärosäten.
– Det är mer än formella meriter som ska vägas in, till exempel övrig arbetslivserfarenhet, och det kan vara mycket svårt att bedöma.
Lennart anser att projektet har en god rekryteringsgrund, eftersom det nu finns drygt 20 000 outbildade lärare i Sverige.
Att Karlstads universitet blev ett av lärosätena tror Lennart beror på en rad olika faktorer.
– Både Högskoleverket och Utbildningsdepartementet är mycket positiva till våra insatser i SÄL 1 och KUT. Dessutom har våra lärarutbildningar ett gott rykte. Vi har en hög kompetens vid Karlstads universitet, vilket vi främst ska ge våra kunniga och duktiga lärare en eloge för!