Nytt varumärke för ekonomutbildningarna
2008-10-28I februari nästa år lanserar Karlstads universitet ett nytt varumärke: Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Ett förändrat innehåll och tydligare profiler på grundnivå och avancerad nivå är några av bakgrundsfaktorerna för beslutet.
- En av våra allra viktigaste frågor är att få studenter och där litar jag på fakulteternas bedömningar av vad som är verksamma marknadsföringsåtgärder. En sådan åtgärd är att samla ekonomutbildningarna under ett gemensamt varumärke. Ekonomutbildningarna hör till universitetets största utbildningar och svarar för ungefär hälften av våra examina på avancerad nivå. Det är därför en strategiskt viktig framgångsfaktor att vi nu satsar på att bygga varumärket Handelshögskolan vid Karlstads universitet, säger rektor Kerstin Norén.
Trend bland lärosäten
Alltfler universitet och högskolor använder varumärket handelshögskola eller ekonomihögskola för att tydligare visa upp sina ekonomiska utbildningar. Idag finns nio handelshögskolor eller ekonomhögskolor. För studenten innebär varumärket Handelshögskolan vid Karlstads universitet att det blir lättare att hitta till ekonomutbildningarna i Karlstad.
Tydligare profiler
Men den främsta skillnaden blir ändå innehållet. Det blir en ny struktur på såväl grundnivå som avancerad nivå, med tydliga utbildningsprofiler och en starkare forskningsanknytning. Samverkan med näringsliv och offentlig verksamhet i utbildningarna stärks, bland annat genom arbetsplatspraktikkurser. Internationalisering är också något som lyfts fram tydligare. Kursansvariga skapar nu fler utbildningsalternativ för utländska studenter och skapar möjligheter för en större integration mellan svenska och utländska studenter.
- Vi kommer också att arbeta med att öka studenternas anställningsbarhet. Det handlar om till exempel om att kunna kommunicera sitt budskap på ett tydligt sätt, jobba i team, ledarskapsförmåga och andra "mjuka" färdigheter. Vi har tittat på några av de ledande internationella handelshögskolorna och inspirerats av deras arbetssätt, säger Olle Sonesson, programledare på nuvarande ekonomprogrammet.
Ingen ändring av organisationen
Någon organisatorisk förändring vid Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT är inte aktuell. Däremot kommer flera ämnen att arbeta med och bidra till utvecklingen av varumärket.
De utbildningar som i första hand berörs är ekonomprogrammet, fastighetsekonomprogrammet, matematikekonomprogrammet samt relaterade utbildningar på avancerad nivå.