Nytt forskningssamarbete om inflytande i skolan
2000-12-20Nu tar Centrum för tjänsteforskning till frågeställningar kring redovisning och pedagogik i ett nytt forskningsprojekt om skolan. Det är Lars Haglund, bitr prof i företagsekonomi, Lennart Holm, adjunkt i företagsekonomi samt Harry Cruse, PhD och lärare på Vålbergsskolan som ska ta reda på hur skolor jobbar med delaktighet och inflytande. Projektet heter Värdeskapande intressentnätverk i skolan.
– Vi vill titta på hur skolan styrs och hur dess organisation stöder inlärning, säger Harry Cruse.
Hans doktorsavhandling ”Attitudes of Teachers in Sweden toward the Control and Planning of Students Learning” ligger till god grund för arbetet. Lars Haglund berättar att de tre träffades och började diskutera hur ledarskap, redovisning, tjänsteforskning och pedagogik kunde kopplas samman. Där föddes projektidén. De skrev en plan och fick medel från Skolverket och Kommunförbundet, sammanlagt uppåt en miljon. Huvuddelen av pengarna kommer från den privata stiftelsen Institutet för Individanpassad skola, med Curt Nicolin som ordförande och drivande person.
Fyra skolor
– Vi har valt ut fyra skolor i och kring Värmland, säger Lars Haglund; en liten på landet, en stor högstadieskola, en stor förskola och en till mindre. Vi bandar gruppintervjuer med elever, politiker, skolledningen, lärare, arbetslag, elevråd och föräldrar.
Temat är hur de arbetar med inflytandefrågor och att döma av resultaten hittills, efter intervjuer på en av skolorna i projektet, finns det stora skillnader i hur skolan uppfattas.
– Man tror ibland inte de pratar om samma skola. Föräldrarna var mer nöjda med skolan och eleverna mer missnöjda, men eleverna hade å andra sidan större förståelse för lärarnas arbetssituation.
Parallellt med övriga intervjuer ska materialet skrivas ut och analyseras.
– Vi ska också titta på vad lokala tidningar skriver om skolan och följa upp det, samt se på enkätmaterial från skolorna, säger Harry Cruse.
Resultaten av undersökningen ska presenteras till våren för att under hösten kunna ligga till grund för seminarier på resp skola.
– Vi är intresserade av att gå utanför pedagogiska teorier och ta in andra aktörer, som tjänsteforskare och ekonomer, på skolarenan för att få hjälp att förstå hur skolan fungerar. Det är intressant att få ett annat perspektiv.