Nyfiken på digitalisering i förskolan?
2022-04-25Digitalisering i förskolan stod i fokus när drygt 100 förskollärare samlades på Karlstads universitet. Deltagarna inspirerades och testade digitala verktyg under de workshoppar där representanter från kommuner samt externa aktörer delade kunskaper och erfarenheter.
Det var mycket spännande som förskollärarna bjöds på när Regionalt utvecklingscentrum, RUC, vid Karlstads universitet, avslutade en av sina professionssatsningar: Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan.
Transformum var fylld av stationer där deltagarna kunde hämta tips och idéer att ta med sig till den egna verksamheten. En av stationerna bemannades av Anna Holmberg, Sunds förskola i Säffle kommun, och Susanne Jordansson, Plutos förskola, också Säffle kommun. Båda är förskollärare, men de har även den spännande titeln ”digitalista”.
– Det står i läroplanen att vi ska arbeta med digitala verktyg, men alla vet inte hur de används. Vårt uppdrag som digitalistor är att handleda, stötta och inspirera våra kolleger i användandet av de digitala verktygen. Vi vill att det ska bli en naturlig del av undervisningen, ett komplement som kan hjälpa pedagogen att arbeta med exempelvis robotar i olika ämnen och åldrar, säger Anna Holmberg.
Det är tre år sedan digitalistor infördes i Säffle kommun. Sedan dess har Anna Holmberg och Susanne Jordansson rest runt till kommunens förskolor för att hjälpa till med undervisning på plats. De håller även workshops. När de inte kan vara på plats inspirerar de kollegor via sociala medier och har startat en Teamdrive om hur digitala verktyg fungerar.
– Allt detta har gett resultat. I början stod alla digitala verktyg inpackade i skåp, nu ser vi att de används och skapar lärtillfällen. Digitala verktyg ska vara ett hjälpmedel, inte något som ger extraarbete för pedagogerna. Alla barn är olika och här finns många möjligheter att leka fram kunskap, säger Susanne Jordansson.
Behöver inte vara teknikexpert
Kodcentrum är en ideell förening som introducerar barn till programmering och digitalt skapande. Föreningen samverkar bland annat med skolor, fritidshem och bibliotek.
– Vi vill skapa så låga trösklar som möjligt. Att använda sig av digitala verktyg ska vara gratis och tillgängligt för alla. Vi introducerar barnen på ett lekfullt sätt och hittar olika ingångar. Jag har själv en slöjdbakgrund och trodde inte att programmering var något för mig. Sedan upptäckte jag bredden, de kreativa möjligheterna att skapa med färg och form, säger Moa Johansson, pedagog från Kodcentrum, som tipsade deltagarna om digitala, analoga och kreativa övningar att applicera direkt i klassrummet.
Avslutning på plats uppskattades
Professionssatsningen Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan startade hösten 2021. Sedan dess har förskollärarna träffats digitalt vid fem tillfällen och fått ta del av föreläsningar av såväl forskare som yrkesverksamma som delat med sig av sina erfarenheter. Mellan träffarna har deltagarna testat aktiviteterna på egen hand eller tillsammans med barn i sina förskolegrupper. Att avslutningen kunde hållas på plats på universitetet uppskattades bland deltagarna.
– Jag arbetar på förskola, men går också sista terminen på förskollärarutbildningen. Under termin fyra hade vi föreläsningar om digitalisering, men den workshop vi skulle ha blev via zoom på grund av pandemin. Att nu vara på plats fysiskt och testa moment praktiskt uppskattar jag mycket, säger Erika Reuter Luthander, från förskolan Prästkragen i Årjängs kommun.
Från Årjängs kommun kom även förskollärare Madelene Ek som arbetar på förskolan Skogsgläntan.
– Jag har fått med mig mycket under professionssatsningen om hur vi kan arbeta med digitalisering. Det har varit ett pågående erfarenhetsutbyte, att få tips och trix av de som kommit längre har lett till att vi vågat lite mer.
Mer information
Läs mer om professionssatsningen: Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan
Läs mer och ta del av en film om vad RUC:s professionssatsningar innebär