Nya riktlinjer för hur idéscreening ska gå till i innovationsprocesser
2022-12-12Artikeln “How experts screen ideas: The complex interplay of intuition, analysis and sensemaking” har fått Albert L Page-utmärkelsen. Alexandre Sukhov vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF) är en av författarna bakom artikeln.
- Vår artikel visar hur experter på teknikföretag granskar innovationsidéer, säger Alexandre Sukhov, Handelshögskolan och CTF. Mer specifikt kunde vi kartlägga experternas tankeprocess när de utvärderar idéer. Detta låter oss se de underliggande orsakerna till varför vissa idéer uppfattas som bra och varför andra idéer uppfattas som dåliga. Därmed kan vi förklara hur experter granskar idéer och visa hur experterna interagerar med idéerna. Allt sammantaget är våra resultat till hjälp i skapandet av nya riktlinjer för hur idéscreening ska gå till i innovationsprocesser.
På vilket sätt bidrar den här utmärkelsen till arbetet vid Handelshögskolan och CTF?
– Albert L Page-utmärkelsen är ett prestationspris som ibland delas ut till välförtjänta artiklar som bidrar särskilt till utvecklingen av forskning relaterat till det nya produkthanteringsyrket, säger Alexandre Sukhov. Vi har som mål att bidra med meningsfull forskning som påverkar samhället. Att få det här erkännandet från den ledande tidskriften i ämnet (Journal of Product Innovation Management), är ett tydligt tecken på att vi kan bidra rejält till professionen och producera utmärkt forskning.
– Jag är väldigt stolt och glad över den här utmärkelsen och för alla kollegor på Handelshögskolan och CTF som gör den här forskningen möjlig, säger Alexandre Sukhov.
Författare
Alexandre Sukhov, Johan Netz, Lars E. Olsson och Peter Magnusson, alla vid Karlstads universitet, samt Antti Sihvonen, tidigare vid Karlstads universitet men förnärvarande aktiv vid Jyväskylä universitet i Finland.