Ny professor i pedagogiskt arbete
2010-08-24Annica Löfdahl har befordrats till professor i pedagogiskt arbete, en äkta värmlänning och förskollärare i grunden. Hon tillhör den första kullen doktorander i pedagogik vid Karlstads universitet och har varit med och byggt upp den pedagogiska verksamheten inom forskarutbildningen på universitetet.
Sedan 1999 är hon anställd på universitetet där hon också är ledamot i Lärarutbildningsnämnden och i den Forskningsetiska kommittén och vetenskaplig ledare för UBB, Utbildningsvetenskapliga studier av Barn och Barndom, en centrumbildning under Lärarutbildningsnämnden på Karlstads universitet.
Forskar kring förskolebarn
2002 disputerade hon under rubriken "Förskolebarns lek - en arena för kulturellt och socialt meningsskapande". Hon forskar kring förskolebarn 1-5 år, barn och barndom, deras kamratkultur och det sociala spelet med de aktörer som finns i förskolemiljön. Annica Löfdahl har bedrivit etnografiska studier av två förskoleavdelningar under två års tid med efterföljande studier.
- Min forskning handlar om att se barn som viktiga. Barn är delaktiga i att utveckla sina kunskaper om, och skapa mening i tillvaron.
Existentiella frågor
Med ett didaktiskt perspektiv belyser hon två huvudaspekter. Dels en som handlar om barns förmåga att överleva - existentiella frågor som; vad betyder död, sjukdom, att bli lämnad et cetra. Dels maktförhållanden eller hegemonier, där barnen försöker förstå sin position i samhället eller gruppen genom att använda leken som ett verktyg. Vad betyder det att försätta sig själv i rollen som mamma, pappa, barn eller när man står utanför en grupp och inte får vara med?
- 98 procent av dagens barn går på förskola och befinner sig stora delar av dagen i sammanhang där vuxna inte är aktivt delaktiga utan befinner sig mer i bakgrunden. Barnen får skapa sin egen förståelse och gemensamma förklaringar under en väldigt viktig del av sin utvecklingsfas i livet.
Hennes forskning används idag inom förskollärarutbildningen bland annat för att tydliggöra det sociala spelet - det här pågår här och nu och barn är kompetenta och vet väldigt mycket om sin tillvaro, även i förskoleåldern. De normer och värderingar som medierna är med och skapar spelar också stor roll i barnens lek.
Hoppfull om den nya lärarutbildningen
Annica Löfdahl ser fram emot den nya lärarutbildningen och tror att det blir en bra utbildning mot förskolans verksamhet.
- Jag hoppas att den kommer att ge en bredare kompetens och förståelse för barns
vardagstillvaro och barndom samtidigt som språk, matematik, naturvetenskap och teknik vävs in på ett tydligare sätt och ger en bredare ämnesförståelse.