Ny professor forskar för barnen i skolan
2012-05-25Christian Lundahl forskar huvudsakligen om betygens historia och bedömning inom skolan samt om lärarprofessionen. Under våren knyts han till Estetisk-filosofiska fakulteten vid Karlstads universitet som professor inom pedagogik.
Christian Lundahl har rört sig länge inom skolans värld. Efter en kandidatexamen i pedagogik vid Stockholms universitet fick han anställning på Skolverket. Där hade han, under 10 år, ett antal tjänster, bland annat som expertförordnad och undervisningsråd.
- Ja, jag har sett det mesta inom skolan, säger Christian Lundahl. Jag har utvärderat och arbetat med skolor inom många områden, allt från skolor för rörelsehindrade till Svenska balettskolan. Min tid på Skolverket var mycket allmänbildade och jag fick möjlighet att arbeta med många kunniga personer.
Doktorand i Uppsala
År 2000 lämnade han Skolverket för att doktorera vid Uppsala universitet inom ämnet pedagogik.
- Min före detta chef på Skolverket, Ulf P Lundgren, startade en forskningsgrupp, STEP, Studies of an educational policy and educational philosophy. Min tjänst på Uppsala universitet finansierades av Arbetslivsinstitutet och jag forskade om betygens historia och bedömning från 1500-talet och fram till nutid. Efter avhandlingen fick jag en forskarassistenttjänst i Uppsala genom Vetenskapsrådet.
Har undervisat på Rektorsutbildningen
Numera har Christian Lundahl ett lektorat vid Stockholms universitet. Hans huvudintresse är bedömning samt lärarprofessionen och skolledarens plats och funktion ur ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv. Han har bland annat undervisat på Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet.
- Min forskning rör sig kring läroplansteori - ett sätt att försöka förstå hur vi organiserar skolan och kunskap i skolan. Det är ett brett område med reflektion över det som varit och framtiden. Forskningen bygger både på vetenskapliga teorier och på lärares och skolans erfarenheter. Just nu forskar jag omVärldsutställningen i Philadelphia 1876 tillsammans med en engelsk professor, Martin Lawn. Vi studerar skolväsendet - hur det såg ut, hur det presenterades och gör en internationell jämförelse.
Forskar för våra barn
Christian Lundahl tycker att hans forskning är tvärvetenskaplig i den meningen att han drar nytta av ett historiskt, sociologiskt, politiskt och psykologiskt perspektiv. Men för vem är det han forskar?
- Jag har ett starkt elevengagemang och forskar för barnen! De får inte bättre förutsättningar i skolan än de förutsättningar som lärarna och skolledningen. Så ska vi hjälpa till måste vi se till att det finns förutsättningar för lärarkåren och ledning att utvecklas. Vi pratar mycket om hur den svenska skolan står sig internationellt men vi får inte glömma bort vilka skolan faktiskt är till för - våra barn! Deras vardag är här och nu och består av mer än resultaten på internationella kunskapsmätningar.
Studera skillnader i bedömning
Ditt uppdrag på Karlstads universitet består i att främja skolutvecklingen i regionen. Hur kommer det arbetet att se ut?
- Just nu är vi inne i en rekryteringsprocess där vi söker doktorander som ska ingå i arbetet. Forskningsprojektet sker i nära samarbete med Region Värmland som tillsammans med Karlstads universitet är finansiärer. Vi ska titta på olika former av skolutveckling med visst fokus på bedömning. En av de viktigaste delarna i vår forskning är att förstå att skoltutveckling förutsätter kontinuitet och att det inte finns några snabba och enkla lösningar.

