Ny monter lockar studenter
2006-12-21Karlstads universitet har i november varit på tre stora utbildningsmässor för att sprida information om våra utbildningar till presumtiva studenter. Universitetet har i höst utvecklat en ny mässmonter som förmedlar det nya rekryteringstemat; Allt ljus på dig. Vill du se mer av montern och veta mer om mässan kan du titta på ett tv-inslag om detta. Länk finns längst ner i artikeln.
Varje höst deltar Karlstads universitet på olika utbildningsmässor. I höst har universitetet besökt mässorna i Göteborg 9-11 november, Örebro 16 november och Stockholm den 23-24 november. Det är stora utbildningsmässor som samlar tiotusentals gymnasieungdomar och nästan alla landets lärosäten är där.
- Det här är starten på rekryteringsarbetet för de utbildningar som börjar hösten 2007, säger rekryteringssamordnare Kristina Fransson på enheten för Kommunikation och relationer. På mässorna får vi chans att träffa och knyta kontakter med presumtiva studenter. Vi samlar också in adresser och lovar att skicka den nya utbildningskatalogen till dem så snart den är klar i februari.
Under hösten har universitetet investerat i att ta fram en ny mässmonter. Den tidigare montern har använts i tre år och har nu blivit både sliten och lite inaktuell. Tillsammans med Clara reklambyrå, som universitetet samarbetet med i flera år, har universitetet nu en orange, öppen och inbjudande monter. Med plats för möten och samtal. Montern badar i ljus och det harmonierar med det nya rekryteringstemat; Allt ljus på dig.
- Med det vill vi sammanfatta att Karlstads universitet är rätta platsen att studera på, säger Kristina Fransson. Här sätter vi studenten i fokus, vi har hög servicenivå, vi har bostadsgaranti, vi bryr oss. Men temat ger oss också möjlighet att tillsammans med solstaden Karlstad använda våra båda solloggor på olika lekfulla sätt.
Vid mässorna representeras universitetet dels av studievägledare från fakulteterna inklusive Ingesund, dels av personal från Studentservice samt av studentambassadörer. Under de intensiva mässdagarna får de svara på mängder av frågor. I år mer än någonsin.
- Det har varit fullt i vår monter nästan hela tiden! Ungdomarna har verkligen varit intresserade och ställt massor av frågor, och jag har redan fått uppföljande samtal efter mässan, säger studievägledare Lena Wikström som arbetade på mässan i Göteborg. Om det är den nya monterns förtjänst, eller om det är för att ungdomarna är mer nyfikna på oss än tidigare, vet jag inte. Men det kändes verkligen roligt!
- I år var det varit extra svårt att få fram informationsmaterial till mässorna på grund av den nya utbildnings- och examensstruktur som ska införas under 2007. Men med gemensamma ansträngningar kunde ändå texter om alla utbildningsprogram på grundläggande nivå sammanställas i tid för att komma med på mässorna, berättar Kina Johansson på Kommunikation och relationer.
Tillsammans med kollegan Åsa Bongnell-Höjer reser hon till mässorna dagen innan för att bygga i ordning montern.
- Vi är också mycket nöjda med montern, den är mycket lättare att hantera, säger hon. Nu hoppas vi att den håller lika länge som den förra montern.
Vill du se mer av montern? Se den korta filmen från mässan i Göteborg.
Windows Media:
Långsam uppkoppling
Snabb uppkoppling
QuickTime
Snabb uppkoppling





