Ny lärarutbildning diskuterades
2008-08-27Ett förslag på en ny lärarutbildning kommer att presenteras den 15 november 2008 (*). Utredningen leds av Sigbrit Franke, tidigare universitetskansler och generaldirektör för Högskoleverket. Förra veckan besökte hon Karlstads universitet.
- Det var en givande och värdefull diskussion. Tankarna om hur en ny lärarutbildning skulle kunna se ut fick lite mer form. Det ger oss en vägledning i vårt arbete, säger Inga-Lill Fjällsby, utbildnings- och forskningssamordnare för lärarutbildningen vid Karlstads universitet.
Olika lärarexamina?
Sigbrit Franke beskrev några viktiga utgångspunkter för sitt arbete: utbildningen ska vara effektiv, leda till ökad professionalisering och statushöjning samt att den ska vara hållbar över tid. När det gäller examensstrukturen avslöjade Franke att utredningen kommer att föreslå två yrkesexamina med tre respektive fem inriktningar.
- Men här fick vi inte veta så mycket. Sigbrit Franke pratade om en utbildningsvetenskaplig kärna, alltså baskunskaper som alla lärare ska ha. Idag har vi något liknande som kallas allmänt utbildningsområde.
Söka examinationsrätt?
Med flera olika typer av yrkesexamen för lärare kommer alla lärosäten att behöva ansöka om examensrätt. De måste alltså visa att de har tillräckligt god kvalitet för att till exempel utbilda gymnasielärare.
- Hon var tydlig med att det i framtiden kommer att bli en större koncentration av lärarutbildningar. Nu är det viktigt att vi lyfter fram våra starka sidor. Vi har en arbetsgrupp med representanter från fakulteterna, studentkåren och kommunen som arbetar med att förbereda för en ny lärarutbildningen. Det är en av universitetets viktigaste frågor just nu. Våra lärarstudenter ska även i fortsättningen få en bra utbildning och känna stolthet över att ha utbildats vid Karlstads universitet, säger Inga-Lill Fjällsby.
Här finns mer information om utredningen.
(*)Fotnot: Sedan artikeln skrevs har detta datum ändrats till den 3 december 2008.