Ny kurs lyfter teknikämnet
2010-02-15Nu ska grundskollärare inspireras till nya metoder att undervisa i teknik. Nästa vecka startar en ny satsning som för första gången arbetats fram av Skolverket och Teknikföretagen i samverkan med universitet och högskolor. Karlstads universitet är en av fyra som får grönt ljus för den nya kursen.
Kursen som heter "Arbetslivet som lärmiljö i teknik" och ger 7,5 högskolepoäng, har planerats sedan våren 2009. Veronica Bjurulf, lektor i teknikens didaktik, har varit en av de drivande krafterna i planeringen och kommer att vara kursledare på Karlstads universitet.
- Nästa tisdag kommer 29 grundskollärare från Värmland, Dalsland, Närke och Västra Götaland till kursstarten. Det ska bli spännande att starta en helt ny form för att undervisa om teknik i skolan. Förutsättningarna är att all kunskap som lärarna får med sig ska tillämpas i den egna klassen under utbildningstiden.
Stort intresse
Intresset för kursen har varit stort. Det gick fort att fylla platserna på universitetet. Undersökningar som Teknikdelegationen gjort visar att 80 procent av lärare vill kompetensutveckla sig i teknikämnet, men att teknikämnet har hamnat lite på undantag i svensk grundskola.
- På Karlstads universitet har vi bra erfarenhet när det gäller genomförande av teknikkurser för lärare. Dessutom har vi goda kontakter med näringsliv och kluster, vilket jag tror varit avgörande när vårt universitet valdes ut, säger Veronica Bjurulf.
Teknikspaning
Ett syfte som genomsyrar kursinnehållet är att se tekniken i en otraditionell miljö. Den som lyfter blicken upptäcker att det mesta runt omkring oss i vår vardag eller på arbetet är teknik på något sätt. Därför kommer kursen att starta med en "teknikspaning" där deltagarna får göra studiebesök på ett antal ställen såsom en pressbyrå, träningslokal, och frisör för att fotografera all teknik som vi omger oss med.
- Det råder ofta missförstånd att teknik är kopplat till en speciell bransch. Men så det ju inte och det behöver vi bli bättre på att få fram i undervisning. Vi hoppas att lärarna ska få många bra idéer till sin egen undervisning, säger hon.
Lyfter teknikämnet
Veronica Bjurulf säger att det är smart att ta hjälp av företag som alltid måste befinna sig steget före när det gäller teknikutveckling. Att inkludera arbetslivet mer i undervisningen är ett bra sätt för att hålla ämnet aktuellt och visa på tillämpning, sammanhang och förebilder.
- I Cetis, Centrum för tekniken i skolan, enkät till grundskollärare uppger drygt 65 procent att de inte har någon utbildning alls i teknikämnet, några har "ett par dagars" utbildning. Det är väldigt svårt som lärare att hålla sig uppdaterad om all ny teknik. Den här kursen ger tekniklärare förutsättningar att göra ett bättre jobb i grundskolan, säger Veronica Bjurulf.