Ny forskningssatsning om myndigheters samverkan
2008-10-10Karlstads universitets Centrum för tjänsteforskning har beviljats fyra miljoner kronor från Vinnova för forskning om myndigheters samverkan för en bättre service till medborgarna. Projektet är en del av Vinnovas satsning på e-förvaltning och ska pågå under tre år. Tillsammans med finansiering från andra intressenter är den totala budgeten för projektet på drygt åtta miljoner kronor. Projektet är ett samarbete med bland andra Nutek och regeringskansliet.
Hur samhällsservicen är utformad och görs tillgänglig beror ibland mer på hur myndigheterna är organiserade, än av vad som är effektivt och begripligt för den enskilde. Medborgarna vet inte alltid vad som behövs för att hantera en viss livshändelse, vilka myndigheter som berörs och vad mer som krävs för att uträtta en viss myndighetsrelaterad uppgift. Ett rimligt krav är att medborgaren inte själv ska behöva reda ut hur myndigheternas arbete hänger samman.
Hinder mot samverkan
Men hindren mot samverkan är många. Forskning visar att nuvarande sätt att styra myndigheterna ofta förstärker organisationsgränserna och begränsar möjligheterna till samverkan. Ett annat hinder är regler och lagstiftning om bland annat informationshantering. IT och e-förvaltning ger nya möjligheter till samverkan, men när flera myndigheter erbjuder flera tjänster i flera kanaler samtidigt kan det upplevas som rörigt.
- Alla strävar efter att ge medborgarna "en dörr in" till Myndighetssverige. Men räknar man ihop alla "en dörr in" så finns det hundratals. Svårigheten är inte att utforma hur samhällsservicen borde se ut och fungera, utan att förmå olika aktörer och intressenter att enas om gemensamma lösningar, säger Martin Fransson, doktor i företagsekonomi och projektledare för det nya projektet.
Regeringskansliet och Nutek deltar
Genom det nya forskningsprojektet ska forskarna försöka förstå de olika aktörernas hantering och bemötande av kreativa samverkansidéer. Vad är avgörande för en god samverkan när exempelvis regeringen utreder och ger myndigheterna i uppdrag att samverka? Hur pratar man om e-samverkan mellan departementen?
I projektet kommer forskarna bland annat att studera regeringskansliets styrning av olika e-förvaltningsprojekt. Forskarna ska även studera det uppdrag som regeringen har gett till Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Nutek och Skatteverket om etablering av Nystartskontor.
Projektansökan är ett resultat av diskussioner inom Akademin för medborgarorienterad verksamhetsutveckling inom staten. Det är ett nätverk av myndigheter med behov av forskning om offentlig förvaltning.
- Att vi nu fått medel från Vinnova är mycket glädjande för alla i nätverket och ett bra exempel på hur vi som ett modernt universitet arbetar i samverkan med olika aktörer i samhället, säger Johan Quist, doktor i företagsekonomi och initiativtagare till nätverket.
Nystartskontor innebär att medborgarna, och särskilt de som är arbetssökande, de med ohälsorelaterade problem eller de som har svårigheter att tillgodogöra sig det stöd som finns idag, ska erbjudas individuellt anpassad vägledning och stöd för att starta och driva företag.
Nutek är verket för näringslivsutveckling.
Vinnova är en statlig myndighet som ska bidra till att höja tillväxten och välståndet i hela landet.
Mer information om Akademin för medborgarorienterad verksamhetsutveckling inom staten hittar du här