Ny bok om kunskapsbedömning i skolan
2011-12-02Boken är ett generell stödmaterial för hela skolan gällande bedömning och betygsättning, och den har redan fått stor spridning på landets skolor. Boken har skrivits av medarbetare på Karlstads universitet och är tänkt att användas i utvecklingsarbete på skolorna.
- Materialet innehåller en genomgång av centrala begrepp som används i bedömningssammanhang, säger Johan Samuelsson, universitetslektor i historia på Karlstads universitet, som var projektsamordnare för boken. Materialet ger också några exempel från kunskapsbedömningens praktik och innehåller råd och rön kring kunskapsbedömningens problem och möjligheter. Det kan fungera som en utgångspunkt för diskussion och utvecklingsarbete på den egna skolan, oavsett skolform, kring kunskapsbedömning.
För en likvärdig kunskapsbedömning
Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter, är ett stödmaterial som ett svar på det växande intresset kring bedömning i grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Annika Karlsson och Agneta Grönlund som har varit licentiander på FLHS, Forskarskola för lärare i historia och samhällskunskap på Karlstads universitet har skrivit boken. Stödmaterialet är en del i Skolverkets arbete för att stödja genomförandet av skolreformer och för en rättvis och likvärdig bedömning. Finns för nedladdning på Skolverket.se.

