Ny bok om film och medier i Europa
2008-05-13Skillnaderna mellan europeiska och amerikanska medier är på väg att suddas ut.
- Film och medier i Europa har länge betraktats som en motpol mot det amerikanska, säger Miyase Christensen, medieforskare vid Karlstads universitet och en av redaktörerna till den nyligen utkomna boken "Shifting Landscapes: Film and Media in European Context".
I boken beskrivs bland annat hur det europeiskt konstnärliga länge har ställts mot Hollywoodproducerade kassasuccéer, public service mot kommersialism. Men enligt Miyase Christensen är detta en mycket förenklad, och allt mindre sann beskrivning av verkligheten.
Europa ser idag helt annorlunda ut än det gjorde för bara ett decennium sedan. Ett expanderande EU med nya kulturella, ekonomiska och sociala gränser, har i grunden förändrat förutsättningarna för film och medier. Men trots den tydliga kommersialiseringen finns även spännande mottrender.
- Vi konstaterar inte bara att filmproduktionen i Europa ökar, utan också att mångfalden blir tydligare med en ny generation filmare som samarbetar över gränserna, säger Miyase Christensen som länge har intresserat sig för Europas skiftande medielandskap.
Bok med många perspektiv
Boken "Shifting Landscapes" är ett samarbetsprojekt där Miyase Christensen delar redaktörsrollen med den turkiske kollegan Nezih Erdogan vid Istanbul Bilgi University. I 18 kapitel bidrar lika många forskare med analyser av situationen för film och medier utifrån perspektiv som globalisering, avreglering, och ny teknologi.
- Vi speglar allt från den nya generationens filmmakare och tv-program som "24", till hur ny teknik i grunden förändrar vårt beteende som medieanvändare, säger Miyase Christensen.
Digitaliseringens decennium
Boken inleds med ett citat av Don DeLillo som hävdar att "1900-talet var filmens århundrade- det är det filmade seklet". Frågan är då hur 2000-talet kommer att beskrivas av framtida medieforskare.
- Man kan inte låta bli att nämna digitaliseringen som en stark kraft just nu, säger Miyase Christensen. Och 2000-2010 är decenniet när den kraften har börjat få stor påverkan även på vårt privata och sociala liv.
Sverige som filmförebild
Sverige följer i stort sett utvecklingen i övriga Europa, till och med när det gäller en växande debatt om det tidigare väl förankrade public service-systemet. Ungdomar är idag mer intresserade av digitala medier än av tv. Men en skillnad som kan noteras är den starka inhemska filmtraditionen - svensk publik visar fortfarande ett stort intresse för svenska filmer.
- Sverige är ett av de länder som inom EU försöker hävda sin rätt att ha kvar ett nationellt filmstöd baserat på en kulturell särart. Det ses inte med blida ögon av EU som hävdar den öppna europeiska konkurrensen, men i mina ögon står Sverige upp som en viktig förebild, säger Miyase Christensen.
Nytt Europa, ny själ
Samtidigt som filmproduktionen i Europa ökar genomgår branschen ett sökande efter en "ny själ", en omdefinition av vad som egentligen kännetecknar det europeiska när den kulturella mångfalden ökar, när tidigare ekonomiska och nationella gränser suddas ut, och när ny teknik ger nya möjligheter och ställer nya krav.
- Vi befinner oss i en omvälvande förändring och vet egentligen väldigt lite om hur medielandskapet ser ut om fem-tio år. Medie- och kommunikationsstudier har alltid varit ett mångvetenskapligt område i skärningspunkten mellan sociologi, antropologi, statsvetenskap, kulturstudier, geografi och ekonomi - för att bara nämna några forskningsfält. I takt med att medierna växer ihop och integreras med i princip alla livets aspekter, måste också mediestudierna arbeta utifrån nya infallsvinklar. Det gör mediestudier så spännande med ständigt vidgade vyer.
Boken "Shifting Landscapes: Film and Media in European Context" riktar sig till forskare och studenter likaväl som yrkesverksamma och intresserade av medie- och filmområdet. Den ges ut av Cambridge Scholars Publishing.