Ny bok om den nya tjänsteekonomin
2000-09-27Vad innebär den nya tjänsteekonomin för serviceföretag? Hur kan företag arbeta innovativt med utveckling av sina tjänster? Om detta och annat skriver några forskare vid Centrum för tjänsteforskning – CTF tillsammans med en professor vid University of Michigan Business School.
Boken New Service Development and Innovation in the New Economy handlar om en av nyckelfrågorna när det gäller ledning och utveckling i moderna företag, nämligen den om de nya och innovativa tjänsternas betydelse för det konkurrenskraftiga företaget.
I boken tas upp hur ideer till nya tjänster fångas upp, värderas och konkretiseras i erbjudanden och tjänsteprocesser. Ett antal fallstudier illustrerar vilka metoder företag använder i sin tjänsteutveckling och en modell över processen kring arbetet med tjänsteutveckling presenteras. I nästan samtliga fall är informationstekniken en central del i tjänsteprocesserna. Kunderna får också en allt viktigare roll och måste därför ”kompetensutvecklas och kvalitetssäkras”.
Boken ska fungera både som praktisk och teoretisk vägledning och vänder sig till såväl företagsledare som universitetsstudenter.
Fullständig referens:
Edvardsson Bo, Gustafsson Anders, Johnson Michael D, Sandén Bodil, New Service Development and Innovation in the New Economy, 2000, Studentlitteratur, Lund.