Nu lanseras Handelshögskolan
2009-03-25Imorgon torsdag lanserar Karlstads universitet sitt nya varumärke: Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Förutom tal av rektor Kerstin Norén, blir det samtal med inbjudna gäster, bland andra Stefan Holm, tidigare hödjhoppare, Håkan Loob, klubbdirektör för Färjestads BK och Åsa Göransson, försäljningschef på Ikea.
- Ekonomutbildningarna hör till universitetets största utbildningar och svarar för ungefär hälften av våra examina på avancerad nivå. Det är därför en strategiskt viktig framgångsfaktor att vi nu satsar på att bygga varumärket Handelshögskolan vid Karlstads universitet, säger rektor Kerstin Norén.
För studenten innebär satsningen att en ny struktur med tydliga utbildningsprofiler och en starkare forskningsanknytning, både på grundnivå och avancerad nivå. Samverkan med näringsliv och offentlig verksamhet i utbildningarna stärks, bland annat genom praktikkurser.
Internationalisering är också något som lyfts fram tydligare. Programansvariga har skapat fler utbildningar att välja mellan för utländska studenter, svenska studenter har fler möjligheter till utlandsstudier och mötesplatserna mellan svenska och utländska studenter blir fler.
- Vi kommer också att arbeta med att öka studenternas anställningsbarhet. Det handlar om till exempel om att lära sig kommunicera sitt budskap på ett tydligt sätt, jobba i team, vara en bra ledare och andra "professional skills", säger Peter Magnusson, projektledare för Handelshögskolan.
De program som nu kommer att ingå i Handelshögskolan är Ekonomi, Fastighetsekonomi, Matematikekonomi, Turism samt IT-design med inriktning affärssystem och ekonomi. På avancerad nivå finns sex program, varav fyra helt nya inom företagsekonomi.
Evenemanget imorgon börjar 15.30 i Lagerlöfsalen.