Nu är studenten anonym
2012-04-03Karlstads universitet införde kodade tentor den 1 april. Hädanefter ska skriftliga tentor rättas utan att läraren vet vems arbete det är.
När rättningen är klar och betyg ska sättas, blir studenten bakom koden identifierad. Att sätta betyg är ett myndighetsbeslut som kräver rättssäker hantering.
Karlstad studentkår har länge önskat att studenterna ska få skriva tentor utan att sätta ut namn. Under några års tid har ett antal avdelningar på universitetet provat kodade, anonyma, tentor. Försöksverksamheten har fallit väl ut och nu är det dags att införa det över hela universitetet.
- Det är mycket glädjande att anonyma tentor äntligen införs i stor skala. Detta är något som efterfrågats av studenter och därför har frågan sedan länge varit prioriterad för studentkåren. Beslutet innebär att risken för att en student blir osakligt bedömd på en tentamen minskar kraftigt, vilket är mycket positivt, säger Susanna Göransdotter, ordförande för Karlstad Studentkår.
Nu ska alla skriftliga examinationer hanteras med kod såvida inte undantag fattats av fakultetsnämnden. Under april månad sker en övergångsperiod och från den 1 maj ska skriftliga examinationer vara kodade.
- Förutom en ökad rättssäkerhet för studenterna är det också positivt för lärarna. Med kodade tentor kan de inte beskyllas för att lägga in bedömningar av personer i tentamen, utan det blir strikt efter studenternas prestation, säger rektor Åsa Bergenheim.
När det handlar om tentor i skrivsal på universitetet eller på lärcenter eller på distans kräver kodade tentor något förändrade arbetsrutiner. När studenten anmäler sig till tentamen, lämnas en kod som ska anges på alla tentablad, och när läraren har rättat kommer administratören att para ihop koden med rätt student så att läraren kan sätta betyg. Även vid renodlat skriftliga inlämningsuppgifter behöver arbetsrutiner ändras och studenter behöver anmäla sig även till sådan examination för att få en kod.
Bland såväl lärare som studenter finns det de som välkomnar kodade tentor men det finns också de som inte riktigt förstår nyttan med det. I små studentgrupper lär studenter och lärare känna varandra så väl att det för läraren ändå blir lätt att räkna ut vem som skrivit vad. Och, det finns också studenter som gärna vill bli igenkända av sin lärare. I större studentgrupper kommer säkerligen avidentifieringen att fungera som bäst.
Läs mer här