Norska skolor tar hjälp av Karlstadsforskare
2006-11-27Tillsammans med en norsk forskningsstiftelse för arbeidslivs- og velferdsforskning (Fafo) har fil dr Ulf Blossing och fil dr Åsa Söderström från Karlstads universitet fått i uppdrag att utvärdera Program för skolutveckling i Norge. I en första omgång deltar 80 grundskolor och gymnasieskolor i programmet med 28 projekt. Utvärderingsuppdraget är på tre år med en budget på fyra miljoner kronor.
Utvärderingsuppdraget utlystes till norska uppdragstagare med ett krav om att samverka med en annan nordisk forskningsmiljö. Anna Hagen på Fafo kontaktade Ulf Blossing, vid ämnet pedagogik på Karlstads universitet, och en ansökan lämnades in. I konkurrens med tre andra norska forskningsmiljöer fick Fafo och Karlstads universitet uppdraget. Ledare för utvärderingen är Anna Hagen, forskare vid Fafo. Övriga medarbetare i Norge är Torgeir Nyen och Dagfinn Hertzberg.
Programmet för skolutveckling i Norge tar sin utgångspunkt i att skolorna ska förbättra elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling. Det gör man genom att förbättra den lokala organisationen, det vill säga genom att skapa en lärande organisation. Kärnan i programmet är att få igång praktiska utvecklingsprojekt i grundskolor och gymnasieskolor, där eleverna bland annat får större möjligheter att lära om sitt eget lärande.
Närmast ska Ulf Blossing och Åsa Söderström, båda verksamma inom ämnet pedagogik vid Karlstads universitet, planera utvärderingen tillsammans med de norska forskarna. Därefter väntar intervjuer med lärare och rektorer och så småningom en enkät till de deltagande skolorna. Informationen ska sedan sammanställas till beskrivningar som visar på vilka sätt projekten lett till att skolornas organisation har förbättrats. Man tittar också på om projekten har bidragit till en förbättring av elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling. Man ska också undersöka om skolornas samarbete med exempelvis högskolor, har främjat processen.
- Det här känns roligt och lärorikt. Det är bra att få en inblick i ett grannlands skolutvecklingsarbete och att få samarbeta med en annan forskningsmiljö, säger Ulf Blossing och Åsa Söderström.