Nordiskt projekt om grundskolan under 50 år får stort anslag
2021-12-14Utlysningen ”Framtida utmaningar i Norden” är ett samarbete mellan Riksbankens Jubileumsfond och Svenska Litteratursällskapet i Finland. Över 400 projekt ansökte och 11 stycken fick ett glädjande besked om medel. Ett av dem är knutet till Karlstads universitet med Åbo Akademi, Vasa som huvudsökande.
Projektet "Nordic basic schools as past, present and future sites for solving the challenges of making diverse knowledge-based societies” handlar om vilken roll som efterkrigstidens nordiska utbildningsmodell har och har haft som sammanhållande kraft i det framväxande välfärdssamhället över en tidsperiod om 50 år. Flera nordiska universitet är inblandade och vid Karlstads universitet är det Marie Nilsberth, Stig-Börje Asplund, Johan Samuelsson och Hector Pérez Prieto som deltar.
- Den nordiska modellen baserades på en idé och ett ideal om en gemensam grundskola för alla elever, ibland beskrivet som ”en skola för alla”, där skolbyggnaden i sig utformades för att utgöra en mötesplats för barn och ungdomar från olika samhällsgrupper, säger Marie Nilsberth, docent i pedagogiskt arbete och biträdande projektledare. Sedan dess har nya samhällsutmaningar tillkommit. I Sverige har vi till exempel infört ökade möjligheter till individuella skolval, i större utsträckning än i de övriga nordiska länderna, och inte minst har samhällets digitalisering i alla länder medfört nya villkor för ungdomars socialisering.
Studier av skolans betydelse ur flera perspektiv
Projektet ställer frågor om vad skolan har betytt och betyder både för eleverna socialt och kunskapsmässigt, vilket i förlängningen handlar om hur man kan förstå grundskolans roll för samhällsutveckling och framtida utmaningar i de nordiska länderna.
- Med utgångspunkt i fyra nordiska högstadieskolor, byggda under 1960-talet, ska vi studera vad skolan betyder som mötesplats för de ungdomar som går där nu liksom vad den betydde för de ungdomar som gick där när den var byggdes – personer som idag är i 55-års åldern.
I studien ingår samarbete med lärare och elever på skolorna idag, både genom intervjuer och klassrumsstudier, liksom intervjuer med före detta elever samt historiska dokumentstudier kopplat till de lokala skolorna.