Nöjda distansstudenter
2012-09-17Distansstudenterna är nöjda med sin utbildning, och generellt sett mer nöjda än vad campusstudenterna är. Det visar den senaste undersökningen som gjordes på Karlstads universitet.
Lena E Johansson, utbildnings- och forskningssamordnare, och Lars Haglund, biträdande professor i företagsekonomi, genomförde hösten 2011 en undersökning som vänder sig till samtliga distansstudenter vid Karlstads universitet. Avsikten var att analysera studenters syn på sin utbildning. Ett nytt tema i undersökningen var att belysa studenternas inställning till, och användning av, IKT-verktyg (information och kommunikationsteknik), då med fokus på lärplattform, videokonferens och film.
Studien visar att studenterna är mer nöjda idag, med de kunskaper och färdigheter de får i sin utbildning, än vad motsvarande studenter var för fyra år sedan. Det som studenterna värdesätter mest är att utbildningen har gett yrkesrelaterade kunskaper, breddad allmänbildning och att de lärt sig att tänka kritiskt och analytiskt. Ett exempel som skiljer campusstudenter och distansstudenter är synen på forskning där distansstudenterna i större utsträckning anser att deras utbildning är forskningsanknuten.
När det gäller kvalitets- och servicefaktorer i utbildningen, såsom lärarnas stöd och kunnighet samt administratörer och studievägledning, är distansstudenterna mer nöjda än campusstudenterna. En tydlig skillnad är att distansstudenterna värderar lärarnas stöd högre än lärarnas faktiska kunnighet.
- Det verkar som Karlstads universitet har bra distansutbildningar. Distansstudenterna är mer nöjda än våra campusstudenter, även om det finns områden som kan förbättras, säger Lars Haglund.
Yngre studenter och fler män
Trenden är att distansstudenterna blir något yngre, dessutom har antalet män som läser på distans ökat. Fler studenter, både i antal och andel, läser på distans. En ökning som sker såväl nationellt som på Karlstads universitet.
Studien visar att studenterna önskar bättre kvalitet vad gäller användning av teknik men också ett bättre utnyttjande av de nya möjligheter som tekniken erbjuder. Lärplattformar används vid nästan alla distanskurser och allt mer även vid campuskurser. Studien visar dock att lärplattformen inte används till fullo. Endast två av tio funktioner utnyttjades av flertalet lärare. Egenproducerat digitalt material, webbmöten och sociala medier används av mindre än 25 procent av studenterna. Här anser Lena E Johansson och Lars Haglund att det finns en potential för att uppnå bättre kvalitet i utbildningarna.
- Det finns distansstudenter som ger uttryck för att de känner sig åtsidosatta av lärarna i förhållande till campusstudenterna. Så länge vi har studenter som upplever studieformen på det sättet har vi mycket kvar att göra, säger Lena E Johansson.
Sammanfattningsvis är distansstudenterna generellt mer nöjda med sin utbildning än campusstudenterna. När det gäller kunskaper och färdigheter är distansstudenterna mer nöjda 2011 än 2007. Trots det pekar studenterna ut några förbättringsområden som handlar om distanspedagogiska upplägg och användning av olika IKT – system.
1280 distansstudenter deltog i den senaste undersökningen.
Du hittar hela rapporten här.
Vinnarna av var sin iPad är: Johanna Ulenius Penttinen från Mariehamn, Åland, och Marina Holmgren från Kristinehamn.