Nationell konferens om lärandet
2005-03-1617-18 mars inbjuder Karlstads universitet i samarbete med Nationella nätverket för ämnesdidaktik till ämnesdidaktisk rikskonferens under temat ”Att vetenskapliggöra lärarprofessionen”
Konferens kring ämnesdidaktik i forskning och forskarutbildning studerar villkoren för lärande och undervisning i olika ämnen, hur elever eller studenter lär, vem som bestämmer vad som ska läras ut eller vad som händer i klassrummen när lärare undervisar i ett visst ämne på ett visst sätt.
Under den nationella konferensen om ämnesdidaktik träffas forskare och forskarstuderande från hela landet, samt även från Finland, för att presentera sin forskning för varandra och utifrån olika ämnestraditioner diskutera vad som skiljer och förenar dem i deras villkor som forskare eller universitetslärare.
Konferensen syftar till att lyfta fram den ämnesdidaktiska forskningen vid landets universitet och högskolor några år efter propositionen ”En förnyad lärarutbildning”.
Under två dagar kommer den ämnesdidaktiska forskningens läge och uppgifter att belysas inom en rad ämnesområden. Hur har den ämnesdidaktiska forskningen inom det breda forskningsfältets olika delar utvecklats? Hur ser forskningsområdet ut i Sverige i dag och hur förhåller det sig till liknande arenor i andra länder? Vilken didaktisk forskning finns om andra kunskapsområden i samhället?
Konferensen kommer att lyfta fram exempel på god ämnesdidaktisk forskning och belysa frågorna dels genom föreläsningar, dels genom en paneldiskussion. Bland talarna återfinns Ole Björkqvist, professor i de matematiska ämnenas didaktik vid Åbo akademi, och Bengt Schüllerqvist, universitetslektor i historia och chef för lärarutbildningen vid Högskolan i Gävle.
Mer information: Besök konferens webbplats här,