Musikproducent, låtskrivare, entreprenör och relationsbyggare
2020-04-09Det är ingen hemlighet att svensk musikexport har varit väldigt framgångsrik i många år. Bor det kanske en låtskrivare även i dig? Musikproduktionsprogrammet på Musikhögskolan Ingesund riktar sig till dig som vill få en gedigen grund för att efter avslutad utbildning kunna verka som låtskrivare och musikproducent i dagens musikindustri med inriktning mot den kommersiella musikmarknaden.
Som programstudent vid Musikproduktionsprogrammet har du tillgång till ett nybyggd och mycket välutrustad studio som finns tillgänglig dygnet runt. Här har du möjlighet att genomföra i stort sett alla typer av projekt. Allt från enklare musikproduktioner till komplexa inspelningar med musikhögskolans större orkestrar. För att få anknytning till branschen bjuds gästföreläsare in med jämna mellanrum. Under februari gästade Philip Holmgren, som själv läst musikproduktion vid Musikhögskolan Ingesund, Musikproduktionsprogrammet. Han arbetar numera hos Ten Music Group i Stockholm.
Du är ju alumn på Ingesund och har läst musikproduktion, är branschen som du trodde innan du klev ut på arbetsmarknaden? Kände du dig förberedd efter din examen?
- Det där är lite både och. Du har mycket med dig men du får vara beredd på att lägga ner mycket tid på ditt jobb. För det är hård konkurrens och kanske lite hårdare än vad jag trodde. Du kan skriva en låt och skicka till någon som kanske inte ens svarar dig. Kanske behöver du också ha ett annat jobb vid sidan av för försörjning, jag jobbar själv på restaurang också. Men det är genom att vara aktiv och spendera mycket tid i studio som du lär dig yrket. Att hitta sitt id, att göra sin grej men samtidigt vara relevant och att aldrig ge upp. Kanske producera musik som du inte riktigt brinner för men som håller dig igång, ger erfarenhet och gör dig synlig. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vara låtskrivare och producent är just ett yrke, något som jag märkt när jag börjat jobba. Jag hade en föreställning om att folk i branschen jobbade 24/7. Men de har ju ett privatliv också, och det ser jag att mina kollegor månar om.
Nu har du gjort ett gästspel på Musikproduktionsprogrammet idag vilket inte fanns när du läste utan du läste fristående kurser. Något som du tycker är extra bra med programmet?
- Jag måste säga att det är jätteviktigt med de tekniska lektionerna som programmet erbjuder. Självklart handlar låtskrivande och produktion mycket om det konstnärliga men arbetet blir väldigt mycket smidigare och mer effektivt om du kan tekniken bakom. En studio består ju av teknisk utrustning och det har ju studenterna här stor möjlighet att lära sig i den fina studion som finns tillgänglig dygnet runt. När jag läste lärde vi oss många fix och trix av varandra där.
Vad tycker du är de viktigaste kunskaperna som en musikproducent/låtskrivare behöver ha?
- Den sociala kompetensen är väldigt viktig. Du driver ett eget företag och ska marknadsföra dig själv och det gör du enklast genom att delta i så många sessions du kan i så många konstellationer som möjligt. På det sättet bygger du relationer, skriver och producerar bättre låtar genom att samarbeta med dem du klickar med samt gör dig ett namn i branschen på köpet. Jag vill också återigen slå ett slag för vilken fördel det är att ha tekniska kunskaper. Det gör arbetet smidigare samt mer kostnadseffektivt – det är dyrt med studiotid!
Vad gav du för tips till de studenter du träffade under ditt besök på Ingesund?
- Kämpa! Ingen kan leva enbart på sin musik i början av karriären men häng i och syns i många sammanhang. Det lämnar avtryck hos folk i branschen samt i dina demos.
En musikproducent måste ha dubbelt fokus
Rebecka Strågefors, som har läst 2 år på programmet, har inte långt kvar till examen. Hon är väldigt nöjd med sina studier.
- Jag gick en kurs på Ingesund med inriktning musikproduktion och låtskrivande innan jag bytte till programmet. Jag var så pass nöjd med utbildningen att jag ville fortsätta att lära mig och utvecklas inom ämnet och kände att skolan hade så mycket mer att ge mig. Programmet har verkligen levt upp till mina förväntningar. I och med att det är så nystartat så får vi en väldigt verklighetsbaserad grund att stå på där vi utgår ifrån hur branschen ser ut idag. Vi lär oss även att analysera och diskutera om hur det kommer att se ut inom en snar framtid. Att programmet är så branschfokuserat tycker jag är ett stort plus. Förutom detta får vi mycket praktiska uppgifter inom musikproduktion, låtskrivande och även lansering av musik.
Musikindustrin är ju, precis som Philip Holmgren nämner, en tuff bransch där det gäller att ha skinn på näsan, tålamod samt vara väldigt aktiv och produktiv. Hur känns det att ha det framför sig som snart nyutexaminerad?
- Svår fråga, men man kan väl säga att man har en viss hatkärlek till den. Som musikskapare så vill man gärna tänka att allt kretsar kring musiken, men så är det ju inte. Det handlar så otroligt mycket om att hitta dina kontakter, att visa upp dig och att planera långt innan ett musiksläpp. Man måste kunna fokusera både marknadsföringen och musiken. Det är ganska vanligt att man som musikskapare släpper en låt eller album så fort den är klar, men du bör egentligen ge dig själv lika mycket tid att lansera musiken som du har lagt på att skapa den. Även om det kan upplevas som ett nödvändigt ont för många, kommer det att löna sig och det gör verkligen skillnad.
Det är alltid lite pirrigt när man avslutat en utbildning och har hela världen och framtiden för sina fötter. Hur ser du på framtiden?
- I nuläget försöker jag lära mig så mycket som möjligt om den asiatiska musikindustrin, mer specifikt om koreansk pop. Den skiljer sig en del från den västerländska industrin och har under lång tid varit ganska ”isolerad” från västvärlden. Detta börjar dock att förändra sig och Sverige är en av de största exportörerna av musik i detta sammanhang. Det finns några stora förlag i Sverige som arbetar med denna marknad och att arbeta på ett av dessa vore inte helt fel för att uttrycka sig milt. Jag försöker att ha mycket sidoprojekt utanför skolan som jag kan fortsätta med även när jag inte studerar. Så på ett sätt har jag ju börjat en karriär i en liten utsträckning så man inte står tomhänt när man ska ut i arbetslivet. Däremot har jag sökt vidare till Kungliga musikhögskolan för att läsa till en kandidat i musikproduktion och jag kommer även att söka vidare till Musikmakarna i Örnsköldsvik vilket är en av det främsta skolorna i Sverige om man vill arbeta i musikbranschen.



