Möten ger innovationer
2010-08-02Innovationer uppstår där kunskap uppstår - i möten mellan människor. Ett exempel är forskaren och studenten som möts i grundutbildningen. Ett annat är samarbeten mellan forskare, näringsliv och andra organisationer.
Magnus Åberg är i grunden etnolog, men idag är verksam som lektor i genusvetenskap.
- Det är svårt att systematisera innovationer, det handlar ju ofta om oväntade möten som ger något nytt. Men jag tror att det behövs en naiv blick och därför är mötet mellan forskare och studenter i grundutbildningen särskilt viktigt för att få till fler innovationer. Nyfikna studenter ger nya infallsvinklar till forskaren, säger Magnus Åberg.
Men det är inte bara mötet mellan studenter och forskare som Magnus Åberg menar är gynnsamt för innovationer. Att forskare nätverkar och möter varandra i en nationell eller internationell miljö är grundläggande och också att forskaren möter det omgivande samhället.
- Grundforskning behövs självklart. Men, inte minst för forskare inom humaniora, är det viktigt att se behovet av att även använda teoretisk kunskap i praktiken.
Magnus Åberg är tillförordnad föreståndare för Centrum för genusforskning vid Karlstads universitet. En centrumbildning som uttalat arbetar med ny teoribildning på området samtidigt som man tar hjälp av lokalt näringsliv och offentliga organisationer för att omsätta teori till praktik.
- Går man in konkret för att hitta tillämpningar för sin forskning behövs samarbeten med exempelvis näringslivet. För mig som forskare ger det nya oväntade möten som utvecklar ny kunskap. För mina samarbetspartners ger det nytta i form av att relevant forskning kommer till användning i verksamheten. Centrum för genusforskning driver idag flera samarbetsprojekt för att få till konkret användning av ny kunskap. Det kan handla om hur jämställdhetsarbete ska bedrivas inom tung tillverkningsindustri, en bransch vars förutsättningar jämställdhetsforskningen inte tidigare tagit hänsyn till.
- Men för att få till samarbeten som ger ny kunskap och innovationer är det viktigt med bra stödfunktioner. Att utveckla ny kunskap kräver att något ruskas om och då måste alla förutsättningar, som avtal och finansiering, vara tydliga innan arbetet inleds.
Ett exempel på en bra stödfunktion menar Magnus Åberg är Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen). Stiftelsen ger ingående parter bra förutsättningar att samarbeta samtidigt som de såväl stödjer och kontrollerar arbetet. Och sådana förutsättningar menar Magnus Åberg utvecklar forskning, kunskap och innovationer.
- Vi blir inte bara observatörer utan en samarbetspart. Vi kan omsätta nya idéer konkret i olika organisationer. Det har utvecklat oss och våra forskningsprojekt vid Karlstads universitet.