Möte mellan studenter och elever
2003-05-05Att utvecklas genom möten är tanken bakom en ny och unik kurs vid Karlstads universitet. Kursen ska ge lärarstudenter en bredare kunskap om barn och ungdomars levnadsvillkor.
Förebilden till kursen, som går under namnet "Mötet som utvecklar – att skapa förståelse för barn och ungdomars levnadsvillkor", är mentorsprojektet Näktergalen i Malmö. Ett projekt som startade 1997 som ett samarbete mellan lärarutbildningen och två mångkulturella grundskolor i Malmö Stad. Mot bakgrund av de goda erfarenheter som Näktergalen haft har nu Karlstads universitet startat en kurs med liknande mål, där ömsesidiga ”möten” står i centrum. Möten som man hoppas kunna fylla de luckor som studenterna har påpekat inom lärarutbildningen.
– Studenterna har i utvärderingar pekat på att de får för lite av vissa saker. Det gäller till exempel krishantering och kunskap om hur barn fungerar i andra miljöer än skolans, säger Nina Nesset.
Inom kursen kommer Karlstads universitet att samarbeta med de båda grundskolorna på Kronoparken – Kronoparksskolan och Frödingskolan. De deltagande studenterna och eleverna kommer att sammanföras i par. Som par träffas de kontinuerligt under kursens gång och hittar på diverse aktiviteter. Vad bestämmer de själva.
För eleverna är det tänkt att studenten ska fungera som en mentor. Vara en vuxen som har tid för eleven och blir ett stöd för denne. En person som kanske inte existerar i elevens vardag.
– Kursen inriktar sig mot barn som har behov en vuxen persons uppmärksamhet och stöd. Det kan handla om invandrarbarn, barn till ensamstående föräldrar eller barn som har många syskon, säger Nina Nesset som inte tror att det blir svårt för för de deltagande skolorna att finna elever som vill delta i projektet. Till hösten hoppas vi ha ett 20-tal par igång inom ramen för kursen.
I projektet Näktergalen har de deltagande studenterna varit mycket nöjda. De har fått upp ögonen för sådant som de tidigare inte reflekterat över. Det kan vara att möta en ny miljö, ett nytt språk att planera och ta ansvar. De har börjat fundera över sina personliga fördomar och har fått en ökad inblick i barn och ungdomars leverna.
– Vi hoppas att kursen ska ge lika mycket för våra studenter och ge studenterna en bredare bild av barnens situation. Det är viktigt att se och förstå att Kalle i skolan inte är samma Kalle i hemmet eller på idrottsplanen, säger Nina Nesset.
Samarbetet med de båda grundskolorna kan i förlängningen även vara strategiskt för att bredda rekryteringen i enlighet med kraven på den öppna högskolan, tror de ansvariga.
– Om det visar sig att de barn som deltagit senare söker sig vidare till högre studier är det förstås en positiv följdeffekt.
Har du frågor om kursen kontaktar du studievägledare Nina Nesset, 054-700 25 61, nina.nesset@kau.se
Mer information finner du på Institutionen för samhällsvetenskaps webbplats