Miljövetarprogrammets alumnienkät
2008-08-05Vad händer med våra studenter när de lämnat sina studier? Vilka sorters vidare studier och arbeten går de vidare till? Vilken användning har de för de studier de bedrivit hos oss? På vilka sätt kan våra före detta studenter hjälpa oss att forma en undervisning som är ännu bättre?
Det är några av de frågor som motiverar att med jämna mellanrum göra alumni-enkäter. I januari 2008 skickades därför en enkät ut till de cirka 100 studenter som examinerats på C-nivå i miljövetenskap sedan år 2000.
Svarsfrekvensen blev dessvärre blev låg, sammanlagt kom bara 18 svar in. Den sammanställning av svaren som här följer måste därför ses som exempel på synpunkter på undervisningen som varit och på hur den kan utvecklas för att bättre motsvara de förväntningar arbetsmarknaden har på våra studenter.
Tiden efter utbildningen
Vi frågade våra alumni vad de gjort sedan de avslutat sina C-studier hos oss. Av de 18 som svarat har 11 valt att studera vidare på D-nivå i miljövetenskap, inom lärarutbildningen, sociologi, statsvetenskap, kemi samt miljö- och hälsoskydd. Övriga har angett arbeten av olika slag, alltifrån konsulter i egenkontroll samt lärare på olika stadier till miljö- och hälsoskyddsinspektör och VA-ingenjör.
Två av svaren anger sysselsättning som inte går att koppla till miljövetenskap i någon rimlig form. I övrigt har svaren handlat om studier och/eller arbete i sammanhang där studierna i miljövetenskap varit en högst relevant bakgrund.
Vad har varit mest värdefullt i utbildningen?
Vi ställde två frågor som undersöker vilken nytta eller glädje alumnen haft av sina miljövetarstudier. Svaren är något svåra att sammanställa, men att undervisningen i miljöpolitik och miljöpolitiska styrmedel varit användbara står helt klart, eftersom mer än hälften av svaren nämner dessa områden. Bland andra moment som beskrivs som värdefulla nämns kommunikationsträningen, uppsatsarbetet och de många studiebesöken/gästföreläsarna. Det stora ansvaret för de egna studierna beskrivs som utvecklande.
Därtill pekar flera svar på att utbildningen gett en ökande förmåga att hantera komplexa frågeställningar och situationer, och att denna förmåga varit direkt avgörande för att få olika jobb eller uppdrag.
Vad har varit minst värdefullt i utbildningen?
Flera har valt att inte svara på denna fråga, eller som gjort kommentaren att "allt var värdefullt". Bland dem som ändå försökt specificera vilka delar som varit av minst värde finns det några svar som pekar på för stora influenser av vetenskapsteori och begreppsproblematisering. Kritik mot vissa delkurser på B- och C-nivå samt introduktionskursen förekommer, liksom påpekanden om att en del seminarier känts överflödiga eller innehållit upprepningar.
Som en kommentar till ovanstående kritik kan nämnas att samtliga delkurser i programmet ändrat skepnad under de senaste åren och att introduktionskursen tagits bort. Förhoppningsvis har därmed de delkurser som inte uppfattats som bra försvunnit eller ändrats till det bättre.
Vad saknades i den utbildning du gick?
Flera av alumnerna har påpekat att en kurs i livsmedelstillsyn och/eller miljö- och hälsoskydd hade förstärkt deras position på arbetsmarknaden, i synnerhet i konkurrensen om tjänsterna som kommunala miljö- och hälsoskyddsinspektörer. Några menar att ytterligare naturvetenskaplig kompetens hade varit värdefull. I flera fall efterfrågas en praktikperiod.
Vilket är ditt främsta råd till oss för framtida utveckling av utbildningen?
Ökad verklighetsförankring genom studiebesök, gästföreläsare och inte minst praktik är ett återkommande önskemål i svaren. Ökade kunskaper i miljörätt och träning i tillämpning av miljöjuridik är också råd som återkommer i svaren på denna sista fråga, liksom ökad kommunikationsträning.
Som en kommentar till dessa råd kan nämnas att en praktikperiod på sex veckor nu införs i den avslutande sjätte terminen, samt att den femte terminen kommer att innehålla ytterligare tio veckors fördjupning i miljöstrategiska frågor. Detta blir något som kommer att följas upp i kurs- och läsårsvärderingar, och även kommande aluminenkäter kommer att användas som underlag för utveckling av miljövetarprogrammet.