Mejlens vett och etikett uppmärksammat
2011-12-02Christina Knowles och Carina Olsson, båda kommunikatörer på Karlstads universitet, har fått sitt arbete med vett och etikett vid mejlbruk uppmärksammat av Sveriges Informationsförening.
Bakgrunden är att fakulteternas dekaner, prefekter och administrativa chefer ville ha hjälp med att få bättre ordning på hur mejl hanterades.
De flesta av oss upplever att mejl kommer i en strid ström och det kan ibland vara svårt att sortera vilka som kräver en åtgärd och vilka som bara är för kännedom. E-post är snabbt och effektivt, men inte lämpat för all slags kommunikation.
De båda kommunikatörerna har använt sig av sin erfarenhet och kombinerade det med en enkel undersökning bland ett urval av medarbetarna i slutet av maj 2011. I underlaget använde de sig också av en avhandling från Stockholms universitet, policydokument från tre privata företag, Karlstads universitets informationspolicy samt inspiration från Volvo Personvagnars arbete för en effektiv e-posthantering.
Christina Knowles och Carina Olsson riktlinjer för e-post är lättanvända och syftar till att underlätta för alla medarbetare.
- Jag tycker att de har gjort ett mycket bra arbete och det är roligt att det uppmärksammas av Sveriges Informationsförening, säger kommunikationschef Joachim Gustafsson. Det här är riktlinjer och kloka råd som alla yrkesverksamma har god nytta av och det inspirerar förstås till en vett och etikett-handbok för hela universitetet.
Här finner du e-postens vett och etikett på Informationsföreningens sida.



