Medie-och kommunikationsvetenskap i Treklöverutvärdering
2018-05-18Treklöverns kvalitetsgranskning fortsätter och i går, torsdag, var det dags för utfrågning via Skype för utbildningarna mot examina i medie-och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet.
Kvalitet i högre utbildning handlar om ett brett fokus på hela utbildningen, studenters erfarenheter och anknytning till arbetsliv. Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet arbetar tillsammans i en modell för kvalitetsutveckling inom samarbetet Treklövern. I utvärderingsmodellen grupperas utbildningar med liknande innehåll i kluster. Utbildningarna i ett kluster granskas av en bedömargrupp med representanter från de tre lärosätena, ämnesexperter från andra lärosäten, studenter och representanter från arbetslivet. Under våren har klustren arbetat med självvärderingar som bedömargrupperna sedan har läst tillsammans med självständiga studentarbeten från respektive utbildningsprogram.
För en vecka sedan genomförde utbildningar mot examina i företagsekonomi, nationalekonomi och statistik platsbesök eller Skype-möten med bedömargruppen. Nu var det medie-och kommunikationsvetenskap som stod på tur att frågas ut av sitt klusters bedömargrupp. Mötet var den tredje delen av utvärderingen och omfattade samtal med lärare och studenter som representerar de berörda utbildningarna.
- Treklöverutvärderingen har inneburit en massiv genomlysning av vårt ämne och våra utbildningar, som involverat stora delar av kollegiet. Vi bedriver givetvis kursutveckling och pedagogisk utveckling kontinuerligt, men att titta över helheten på detta sätt och att få en chans till aktiv självreflektion, är väldigt nyttigt. Vi har självklart sett saker som kan utvecklas, men också sett en massa saker som vi gör bra och som kan lyftas fram, säger Jessica Edlom, studierektor vid Institutionen för Geografi, Medier och Kommunikation, Karlstads universitet.
Nästa steg blir att respektive bedömargrupp väger samman utvärderingen av självständiga arbeten, självvärderingarna och intervjuerna som gjorts vid platsbesöken/Skypemöten för respektive kluster. I september är rapporterna klara, med rekommendationer för framtida utveckling av utbildningarna.

