Massa- och pappersbranschen tar hjälp av studenter
2008-07-09Carl Drejhammar, Arda Kilavuz och Mattias Hensdal har just avslutat andra året på multimediaprogrammet. Under våren har de ägnat en stor del av sin tid åt ett projekt: att göra en multimedieproduktion för att locka ungdomar till massa -och pappersindustrin. Syftet var även att förändra bilden av hur det är att jobba i branschen bland 15-16-åringar.
Uppdraget kom från The Paper Province, där man är medveten om vilken utmaning företagen inom massa och papper står inför när det gäller att rekrytera unga, välutbildade människor i framtiden.
Lågt intresse för branschen
- Det var en spännande och kul uppgift. Vi började med en enkätundersökning bland ungdomar för att ta reda på hur de uppfattade jobb inom massa och papper. Den bild som The Paper Province hade sedan tidigare undersökningar visade sig stämma. Vi blev däremot överraskade av hur illa det var. Ingen ville jobba inom den här branschen! berättar Mattias Hensdal.
Visar människorna
Studenterna tog fram tre förslag på produktioner, tre koncept kring hur de tänkt sig att lösa uppgiften. Idéerna presenterades för referensgruppen för skolverksamhet och Marianne Andersson hosThe Paper Province. Lösningen blev en hemsida med ljud och bild, som kommunicerar på målgruppens sätt. Den innehåller bland annat en introduktionsfilm om hur det egentligen är att jobba på företag inom branschen, intervjuer och en frågefunktion där man klickar på en fråga och en röst läser upp svaret. Besökaren får även följa tre personer som är på sina jobb.
- Vi pratade med en utvecklingsingenjör, en processingenjör och en trainee. Vi visar delar av deras vardag och vilken bakgrund och utbildning de har. En tjej har till exempel pluggat kemiteknik här vid Karlstads universitet, berättar Arda Kilavuz.
Tester gav svar
Innan de var riktigt klara och nöjda med sin produktion, testades den på målgruppen.
- Testerna gav bra feedback och vi kunde vidareutveckla både design och innehåll. Och det var bra att det var både tjejer och killar med i grupperna. Först fick de titta individuellt och rangordna de olika förslagen, sedan hade vi en gruppdiskussion kring hur man skulle kunna förbättra. Det visade sig att ett alternativ var allas favorit och då kunde vi fokusera på det, säger Carl Drejhammar.
-Det som var kul också var att när projektet var slut hade även vår egen bild av branschen förändrats, säger Arda Kilavuz.
Lansering i höst
Och från The Paper Province sida är man nöjd:
- De gjorde ett kanonjobb åt oss, säger Kjell Lagerström, kommunikationschef på The Paper Province.
Projektet tog ungefär 15 veckor inklusive sammanställning och reflektion. Allt arbete gjordes av studenterna själva. I höst väntar lansering av sajten som - om Carl, Mattias och Arda får bestämma - kommer att heta just massapapper.se.
I höst väntar fortsatta studier, men inte tillsammans. Arda Kilavuz åker till Holland för att plugga holländska och mediekurser en termin. Mattias Hensdal, som redan avverkat sin fria termin inom programmet, fortsätter med informatik. Och för Carl Drejhammar blir det kurser inom medie- och kommunikationsvetenskap. Både Mattias och Carl jobbar vid sidan av studierna - med webbproduktion förstås.
The Paper Province är en ekonomisk förening som samordnar och utvecklar samverkan mellan aktörerna i det massa- och pappersteknologiska näringslivet i Värmland, norra Dalsland och Örebro län. Verksamheten inriktas mot marknadsföring, projektutveckling, kompetensförsörjning, tillväxt och utvecklingssamverkan med näringsliv, skolor, universitet och offentlighet - regionalt, nationellt och internationellt.