Marknaden en arena för politik
2004-08-24Att medvetet välja eller välja bort produkter har blivit ett allt vanligare sätt att delta i politiken. Tillsammans med forskare från flera nordiska länder är Karlstads universitet med och arrangerar ett internationellt seminarium om politisk konsumtion i Oslo den 26-29 augusti.
Politisk konsumtion handlar om hur politiskt medvetna konsumenter kan använda marknaden som en arena för politiken. De kan bestämma sig för att bojkotta en produkt eller ett företag för att de ogillar företagets policy och metoder. Konsumenterna kan även bestämma sig för att "buykotta", det vill säga köpa varor från ett speciellt företag för att stödja dess policy.
Det är avdelningen för statsvetenskap vid Karlstads universitet som, med professor Michele Micheletti i spetsen, arrangerar ett internationellt seminarium om politisk konsumtion i samarbete med forskare från Stockholms och Lunds universitet samt från universiteten i Oslo och Aarhus.
- Politik pågår inte bara inom ramen för det parlamentariska systemet. Allt fler aktörer, såväl stater som resursstarka företag, organisationer och enskilda konsumenter, väljer att uttrycka sina politiska uppfattningar genom marknaden. Det gäller särskilt frågor som rör mänskliga rättigheter, global solidaritet, djuretik och miljö, säger Michele Micheletti, professor i statsvetenskap vid Karlstads universitet.
Politisk konsumtion är en kontroversiell företeelse, menar hon. Vissa forskare, politiker och debattörer gör gällande att konsumenter kan stärka den globala arbetsrätten och mänskliga rättigheter i olika länder samt främja den hållbara utvecklingen. Miljömärkning i Norden tas som ett framgångsrikt exempel på effektiv politisk konsumtion. Andra grupper hävdar att konsumenterna inte kan åläggas ett sådant stort ansvar eftersom politisk konsumtion inte kan utvecklas till ett effektivt sätt att reglera globala problem.
Seminariet i Oslo går under namnet "International Seminar on Political Consumerism" och samlar forskare från hela Norden samt flera andra länder. Ett tema som kommer att diskuteras är de politiska konsumenterna i framförallt Norden: vilka är de, hur kommer de fram till sina ståndpunkter, varför väljer de att uttrycka dem via konsumtion och vilka möjligheter och svårigheter har de att handla ansvarsfullt?
Seminariet finansieras av Nordiska Ministerrådet och Vetenskapsrådet.
Mer information: www.statsvet.su.se/ispc