Många nya lärarstudenter
2007-08-28Karlstads universitet har en populär lärarutbildning. Nästan 600 slöt upp när det var dags för programstart.
– Vi har hört att utbildningen är bra och att det alltid finns någon till hands om man undrar över något. Sådant är viktigt när man ska välja, säger bröderna Mats och Tobias Furhem från Åmål som ska bli lärare i datakunskap för grundskolans senare år.
Åsikter från tidigare studenter är viktigt. Det märktes när lärarutbildningen samlade alla sina nya studenter. Det var både campus- och distansstudenter samt de som ska läsa den kompletterande utbildningen till en introduktion.
– Både staden och utbildningen ska vara bra har jag hört, säger Per Ringström, blivande gymnasielärare i religion som har flyttat till Karlstad från Motala.
David Lundqvist, från Vänersborg, inriktning Idrottsvetenskap för grundskolans senare år, håller med.
– Jag har hört mycket positivt från kompisar som har pluggat här.
Både underhållning och information
Efter registrering samlades campusstudenterna i aulan. Körerna Söt Likör och Sällskapet CMB bjöd på Värmlandsvisan, rektor Kerstin Norén talade om Bolognaprocessen och lärarutbildningens kansli stod för den praktiska informationen. Utanför aulan fanns Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Lärarförbundet.
– Vi är här för att visa att vi finns. Det kan vara bra att gå med redan från början. Man får en mycket snabbare inblick i läraryrket. Många ångrar att de inte gick med mycket tidigare, säger Liv Blixt från Lärarförbundet.
– Jag tror att det är bra för framtiden att gå med i Lärarförbundet, säger Besa Uka Halimi, student på inriktningen Hinder och möjligheter för lärande i grundskolans senare år.
Karlstad Studentkår fanns också på plats liksom utbildningsföreningen LÄSK, Lärarstudenter i Karlstad.
– Det har varit en svacka för LÄSK, men nu känns det som att intresset har ökat. Idag vill vi ge allmän information om att vi finns och vad vi har för oss, säger Emil Rehn som läser tredje året till lärare för grundskolans senare år, inriktning Historia. Just nu i början är det mycket prat om nollning. Vi vill berätta vad det är. Att det absolut inte är något förnedrande. Nollningen syftar till att träffa nya kompisar och ha skoj gemensamt.
Olika behov av information
Distansstudenterna och de som ska gå den kompletterande lärarutbildningen hade lite annan information än campusstudenterna.
- Studenterna på den kompletterande utbildningen har behov av en annan information. De har oftast redan en annan utbildning och är inte med i studentlivet på samma sätt. De bor runt om i Sverige och kommer inte att vara på universitetet så ofta, säger Birgitta Holm, programledare.
Annelie Bodén, ansvarig för distansutbildningen, är av samma åsikt.
– Distansstudenterna är inte här så många dagar, då tycker vi att det är bättre att de får lära känna varandra lite. Och även de behöver en annan typ av information än campusstudenterna.
Lärare - ett komplext yrke
Dagen visade att mycket stöd och hjälp finns att få. Men största ansvaret vilar på studenten själv.
– Ni har tagit ett viktigt beslut. Ni har valt att utbilda er till lärare. Och det är inget vanligt yrke. Hur skulle det kunna vara det? Ni kommer att undervisa samhällsmedborgare som senare ska bidra till att utveckla ett helt land, säger Lennart Jansson, forsknings- och utbildningssamordnare, till studenterna.