Många besökare på Hotspot
2014-02-19Nästan 5 000 personer besöker årets upplaga av Hotspot, där studenter, företag och organisationer träffas på Karlstads universitet.
Den årliga jobbmässan Hotspot är i full gång. Nytt för i år är att mässan går av stapeln redan i februari istället för i april. Det är en förändring som utställarna själva har efterfrågat då många verksamheter vill säkra upp sommarjobbare tidigt på året. Ett företag som gillar tidigareläggningen av mässan är IT-företaget Evry som har varit med på Hotspot flera år i rad.
- Vi är här för att träffa morgondagens kollegor. Flera av medarbetarna på Every är tidigare studenter vid Karlstads universitet. Att medverka på Hotspot är en självklarhet för oss, säger Pär Andersson, projektledare på Evry.
Uppskattat att företag kommer till universitetet
I universitetets idrottshall och i hus Vänern finns fler än 95 företag och organisationer på plats för att träffa studenter. En studenterna som besöker mässan är Martin. Han läser på programmet Personal och arbetsliv och i år är första gången han är på Hotspot.
- Det är suveränt att företagen kommer hit , det gör det betydligt enklare för oss. Jag hade på förhand kollat upp en utställare som intresserade mig och nu har jag precis varit på ett lyckat besök i deras monter. Dessutom är en av mina vänner med och arrangerar Hotspot, vilket gör att det blir det extra roligt att besöka mässan.
Det är inte bara utställare och studenter som är nöjda. Både projektägare Caroline Åhs och projektledare Oskar Linderoth konstaterar båda att dagen flyter på bra utan komplikationer.
- Vi har haft cirka 4 000-5 000 besökare på mässan, vilket är jättebra. Jag vill också passa på att ge en eloge till de duktiga studenterna i projektgruppen, säger Caroline Åhs.
Vid sidan om mässan bjuds besökare på två spännande föreläsningar. Doktorand Raul Ferrer föreläser om Gamification, det vill säga hur spelmekanismer används för att engagera och motivera människor i vardagen. Professor Anders Gustafsson föreläser om hur företag tänker för att fånga upp kunders och konsumenters uppmärksamhet.





