Lovande entreprenörer samlades på Wettergrendagen
2010-03-19Drygt 200 unga utställare hade samlats på Karlstads universitet för att visa upp sina företag och låta sig inspireras av varandras idéer. Priser för årets Communicareföretag och årets Drivhusföretag delades ut och skidskyttedrottningen Magdalena Forsberg berättade om vad vilja och motivation betyder för att lyckas.
Det sjuder av entreprenörskap när Karlstads universitet förvandlas till en myllrande marknadsplats för en dag. Sedan starten 2007 har Wettergrendagen ständigt utvecklats och gästats av tusentals besökare och inspirerande föreläsare. Tomas Kaiser som jobbar med företagssponsring i företaget Hello Sweden och Magdalena Forsberg, före detta elitidrottare inom skidskytte, berättade om hur de förverkligat affärsidéer och drömmar. Och det gäller att hitta glädje och motivation för att orka träna 40 timmar veckan, eller när affärsidéer ska växa.
- Viljan att vinna är inte alls lika viktig som viljan att förbereda sig att vinna, säger Magdalena Forsberg. Det gäller att jobba stenhårt och sätta upp realistiska mål. Att hitta glädjen inom sig när motgångar kommer är en utmaning, men den som lyckas får sin belöning.
Få Värmland att växa
Wettergrendagens vill vara en plats där unga kan möta företagare, hjälpa varandra till nya affärer och få Värmland att växa. Mångfalden bland utställarna på mässan är stor. Bakningshjälp, webbsideproduktion, studentfestfixare, eller blomsterarrangemang är bara några av alla produkter och tjänster som visas. Och kan man inte konkurrera med pris så kan man lägga till en tjänst som killarna i Grönt Ljus UF gjort. Carl Larsson, Anders Linder, Olle Hugosson och Tobias Nilsson från Sundstagymnasiet, säljer lågenergilampor, levererar och installerar hos privatpersoner eller företag. De har förstått att kundservice är en bra affärsidé.
- Vi sparar pengar åt kunden och energiförbrukningen minskar vilket är bra för miljön. De här lamporna minskar koldioxidutsläppet. Utan extra kostnad kommer vi hem till kunden och om de vill sätter vi upp lamporna. Vi kan också ge råd så att kunden får rätt lampa anpassad för rummet, säger Anders Linder.
Mässan är en inspirationskälla för besökarna. Här finns produkter och tjänster som man inte hittar någon annanstans. Besökare, företag och utställare kan också boka möten för att få tid till rådgivning.
- Vi har pratat med en företagare som blev intresserad av vår smarta övningskörningsskylt med sugproppar säger tre killar i företaget JMJ skylt. Vi hoppas kunna få den i produktion för det finns ett stort intresse.
Anna Blomquist från Lilleruds gymnasium har skrivit en bok om Aspergers syndrom. Nu hoppas hon att skolor ska bli intresserade och att hon får komma och hålla föredrag om hur det är att leva med Asperger.
- Jag valde UF, Ung Företagsamhet, som individuellt val och har skrivit en bok om mig själv. Jag vill visa en mer nyanserad bild av Asperger och att det faktiskt går att vända det till något positivt bara man accepterar det.
Två superentreprenörer
Eftermiddagen innehöll prisutdelning. Bland 27 nystartade företag i Drivhusets regi har ett utmärkt sig lite extra. Kommunikationsbyrån 30 fingrar, Erica Hallin och Samuel Jonsson, fick priset som Årets Drivhusföretag. Företaget hade knappt startat förrän de börjat fakturera sina första kunder. De har bland annat haft uppdrag för Rädda Barnen.
Årets Communicareföretag blev Café Olé som etablerat sig i Sunne. Hannah Nilsson och Madeleine Persson kan redan ett år efter start leva på sin dröm.
Fakta om Wettergrendagen:
Wettergrendagen arrangeras av Ung Företagsamhet, Drivhuset och Communicare i samarbete med Wettergrenstiftelsen, Karlstads universitet, Region Värmland och Handelsbanken. Syftet är att stötta unga människor till ökad företagsamhet och sporra dem till att förverkliga sina idéer och starta företag.