Lokal musik utmanar global bransch
2008-10-10Gör det du är bra på, samarbeta och håll koll på branschen. De tipsen delades ut under seminariet Spotlight Music till studenter med karriärambitioner inom musikindustrin.
Drygt 150 forskare, studenter och yrkesverksamma inom musikbranschen hade lockats till Karlstads universitet i förra veckan. Bland annat diskuterades hur företagen ska överleva ett läge där musikintresset visserligen växer snabbt, men där ingen längre vill betala.
Ett gemensamt tema för dagen var hur ny teknik har ändrat förutsättningarna för musikproduktion och försäljning.
- Gränsen mellan producent och konsument suddas ut när tekniken för att skapa musik är tillgänglig för vem som helst, sa Daniel Ericsson från Växjö universitet.
Han forskar om kreativitet inom musik och följer bland annat en musiker som gör karriär genom "House Concerts" - alltså har konserter hemma hos folk.
- Det är ett exempel på hur tidigare upptrampade karriärvägar inte längre gäller, säger han. Då måste musikern finna nya stigar.
Musikbranschens framtid
Daniel Ericsson deltog i en diskussion under rubriken "Musik som karriärval", men tre andra teman behandlades också. "Framtidens musikbransch" var ett av dem och där försökte deltagarna orientera sig i nuet genom att blicka bakåt. Rädslan för dansbandens död i samband med diskotekens inträde på 1970-talet är ett talande exempel. Då diskuterades en discoavgift för krogar som ville spela disco, för att den levande musiken inte skulle konkurreras ut.
Disco idag?
Dagens disco stavas digitalisering och decentralisering. Med enkla medel kan alla både skapa musik, spela in, marknadsföra, och inte minst ladda ner låtar. Kalle Magnusson och Martin Thörnkvist representerade The Swedish Model. Det är en sammanslutning av sju musikbolag som vill hitta nyskapande idéer om hur branschen kan ta vara på teknikskiftet och de ändrade förutsättningarna.
- Att stänga ner internet är inget alternativ, säger de. Vi måste sätta oss i förarsätet, tro på innehållet och våga investera. Kanske kan man tänka sig en prenumerationstjänst som exempelvis ger tillgång till låtar, artistmaterial och annat för en fast summa i månaden.
Lokalt blir globalt
Flera deltagare pekade på hur den nya tekniken har skapat fascinerande förutsättningar för att jobba med musik, även om man sitter på en liten ort i exempelvis Värmland. Fredrik Hult är låtskrivare och producent i ett eget musikbolag med säte i Karlstad. Han har placerat tio låtar på världslistan med stora framgångar ibland annat Asien.
- Värmland är en bra musikregion, säger han, och det är en fördel att vara svensk i Asien. Japan är mitt största arbetsfält där de köper musik och betalar för nedladdningar till sina mobiler.
Artisten som vara
När konkurrensen ökar blir artistens varumärke allt viktigare. Det framkom under temadiskussionen "Music and branding".
- Många säger att musiken utgör 50 procent av framgången, men jag tror att det bara är 20 procent, hävdar Ola Hamplands från norska Waterfall Records.
Han och övriga debattdeltagare var överens om att framgångskonceptet är att bygga på artistens identitet och historia. När inte musiken räcker för att profilera artisten så måste storyn om artisten skilja ut honom eller henne från mängden.
Årligt evenemang
Spotlight Music arrangeras årligen av Karlstads universitet, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap i samarbete med Innovation Music Network och Ann-marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning. Nästa år går arrangemanget av stapeln i Norge med samarbetsparters i Hedmark står som värd.