Livslångt lärande nyckeln till ett meningsfullt och motiverande liv
2024-11-06– Vi vill visa att det är roligt att lära och att det finns många alternativ att ta till sig ny kunskap på, säger John Johansson vid Handelshögskolan.
John Johansson, adjunkt i företagsekonomi, varför är det viktigt med ett livslångt lärande?
– Idag kommer nya tekniska innovationer och en ökad komplexitet som kommer att kräva att vi lär och lär om. Exempelvis är artificiell intelligens (AI) något som kommer att kräva inlärning över tid. Livslångt lärande är också ett sätt att bygga ett meningsfullt liv - att lära och att få utforska med ny kunskap uppfattas av många som meningsfullt och motiverande.
Vilka yrkesgrupper vänder sig livslångt lärande till?
– Exempelvis kunskapsintensiva yrken och yrken där innovation är viktigt.
På vilket sätt hoppas ni att er forskning kan komma till nytta?
– Vi hoppas att det här är ett bidrag till att fler kurser anpassas för yrkesverksamma praktiker. Att kunna ”fylla på” med ny kunskap från ett universitet under pågående yrkesliv är bra för både individen, organisationer och, i förlängningen, samhället i stort.
Artikeln Design Principles for a Higher Education Course Focusing on Lifelong Learning är skriven av Karin Brodén, John Johansson och Linda Bergkvist, samtliga från Handelshögskolan, samt Niklas Humble, Uppsala universitet och Peter Mozelius, Mittuniversitetet, och tar upp fem designprinciper som lärare och andra intressenter inom högre utbildning kan använda vid utformning och utveckling av kurser för professionell utveckling och livslångt lärande. Designprinciperna kan användas fristående eller i kombination för att främja yrkesverksammas lärande.
John Johansson, berätta om de fem designprinciperna.
Professional pathway
– Kursinnehållet knyter till praktik och yrkesrollen/eller till ett angeläget problem i den yrkesverksammes vardag. Vi fokuserar på att visa denna koppling under interaktiva seminarier.
Knowledge evolution
– Kunskap serveras i små delar som sedan utökas. Då kan vi arbeta med, öva runt eller diskutera det nya och inlärningen ökar. Vi vill ge något nytt och användbart under varje seminarietillfälle.
Preparedness protocol
– Det finns material att läsa eller titta på innan varje seminarium - som genomförs samma tid och plats varje vecka. Information och material är lättillgängligt och kursstrukturen lättnavigerad. Vi strävar efter ett kursupplägg som gör det enkelt att kombinera studier och arbete.
Collaborative connections
– Deltagarna bidrar med sina erfarenheter och perspektiv under övningar och diskussioner. Vi fokuserar på hög interaktivitet under arbetspassen och ger plats för gruppdiskussioner samt frågor.
Learning fusion
– Vi använder arbetspass, filmer, litteratur och artiklar och poddar är på väg. Vi vill visa att det är roligt att lära och att det finns många alternativ att ta till sig ny kunskap på. Många deltagare uppskattar universitetets tillgång till ny forskning och artiklar i ämnet. Vi tillhandahåller flera typer av material med enkel tillgång.
Problematiken med att utbilda sig samtidigt som man är yrkesverksam kan vara en utmaning. Hur anpassar man sig för den målgruppen så att det ska bli bra?
– Den tydliga kopplingen till yrkesrollen är en viktig utgångspunkt. Sedan försöker vi göra det så enkelt och förutsägbart som vi kan genom exempelvis fasta tider för seminarier. Vidare läses kursen på distans och ges på delfart. Vi vet att målgruppen är yrkesverksamma så vi tar stor hänsyn till det.
Studien genomfördes inom ramen för expertkompetensprogrammet finansierat av KK-stiftelsen.