Lekfullt lärande skapar nya naturvetare
2003-06-04Det ska vara kul att lära sig nya saker. När det handlar om teknik och naturvetenskap finns alla möjligheter att göra lärandet roligt.
Men först måste man få med sig lärarna.
Susanne Walan, universitetsadjunkt i biologi vid Karlstads universitet, har fått 1,2 miljoner kronor av regeringen till projektet ”breddad rekrytering”. Bakgrunden är statens oro över att så få utbildar sig inom området naturvetenskap och teknik, och därför vill man locka fler att välja de ämnena när det är dags för högskolestudier.
– De lite yngre barnen är ofta jätteintresserade av naturvetenskap. De tittar på tv-program som ”Myror i brallan” och ”Hjärnkontoret” och tycker att det är spännande. Men när man kommer upp i årskurs 4, 5 och 6 så är nästan inga lärare utbildade i naturvetenskap. Och man väljer sällan att jobba med det man inte kan. Därför bör ett projekt för att få fler att läsa naturvetenskap och teknik börja redan i grundskolan, och börja med lärarna, säger hon.
Projektet löper över tre år och började under höstterminen 2002. Den största delen består av ett samarbete mellan Susanne Walan på universitetet och några fadderskolor i länet.
– Lärarna är nyckeln. Kan man inspirera lärarna och kanske få dem att vidareutbilda sig vinner barnen på det.
Liljenäs skola i Värmskog är en av Susanne Walans fadderskolor. Där är lärarna mycket entusiastiska och har skrivit om sin lokala skolplan så att man numer arbetar utomhus en dag i veckan. Det blir mer, och roligare, naturvetenskap för eleverna.
Förutom besök får fadderskolorna en del material så att de kan göra experiment och praktiska övningar. Inspirationsdagar för lärarna ingår också i projektet. Och responsen är mycket positiv.
– ”Vi vill ha mer” säger de. Och det finns mer att göra, men för att klara av det skulle vi behöva vara en hel grupp som arbetar med det här, inte bara jag på några procent av min tjänst.
Förutom fadderskolor ingår läxhjälp, sommarforskarskola för yngre elever och en teaterföreställning i projektet. Man har också varit i Norge och talat varmt om GIS-ingenjörsutbildningen vid Karlstads universitet. Någon sådan utbildning finns nämligen inte i grannlandet. Men det är lite av ett stickspår, själva grunden i projektet finns på grundskolenivå här i länet.
Läxhjälpen är studenter som hjälper elever på Kronoparksskolan och Frödingskolan i Karlstad med läxorna. Tanken är att eleverna ska känna att naturvetenskap och teknik är roligare och enklare än de först trott.
–Studenterna från universitetet fungerar också som goda förebilder, säger Susanne Walan.
Sommarforskarskola för yngre elever är planerad nu till sommaren och erbjudandet kommer att gå till Frödingskolan. Eleverna får sommarjobbslön för de två veckor de lär sig saker på universitetet. Tidigare har sommarforskarskolan enbart riktat sig till gymnasieelever.
Teaterförställningen är ett nytt och annorlunda sätt att presentera utbildningarna på.
– Lite galet, men folk minns vad de sett.