Lekande lätt lärande
2022-10-24Ämneslärarstudenter i fysik har gett studenter som läser kursen Naturvetenskap och teknik F-3 en lektion i hur man kan föra in ämnet fysik på ett lekfullt sätt redan från förskoleklass.
- Det här är ett koncept som vi kört några år och det brukar vara mycket uppskattat, säger Tommy Gustavsson, universitetsadjunkt i fysik.
Experimenten handlade om friktion, rörelseenergi, temperatur med mera. Hur kan man få så hög fart som möjligt i rutschkanan till exempel? Jo, det visade sig att galonbyxor och en våt kana var överlägset att åka med jeans i en torr kana. Eller hur får man högst fart på gungan. Är det bäst att sitta ner eller ska man stå upp. Varför inte testa själv i närmaste lekpark?
Något som krävde lite mer utrustning var experimentet som handlade om hur olika material leder värme. Studenterna fick hålla i stavar av koppar, järn, rostfritt stål samt aluminium. Genom att hålla stavarna i en eldslåga och se vem som släppte sin stav först kunde man se vilket material som ledde värme mest respektive minst.
Ett annat experiment handlade om rörelsekrafter och vad som händer om man sätter saker i rörelse. Bilden till höger visar Jenny Johansen som får känna på gyrokrafter från en cykelfälg.
- I förlängningen hoppas vi stimulera till att man redan tidigt i grundskolan kan föra in naturvetenskap på ett lekfullt sätt, säger Tommy Gustavsson. Och att det väcker ett intresse för natur- och teknikämnen hos barnen.